لینک های دسترسی

Breaking News

فراخوان صلح ناتو به طالبان: فرصت ختم جنگ را از دست ندهید


سرمنشی پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو روز پنجشنبه از گروه طالبان خواست تا به روند مذاکرات صلح افغانستان که از سوی رئیس جمهور آن کشور پیشنهاد شده، بپیوندد.

ینس ستولتنبرگ، سرمنشی ناتو، ضمن ستایش از اقدام محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، مبنی بر فراخوان طالبان برای مذاکرات صلح بدون پیش شرط، از طالبان خواست تا از فرصت ایجاد شده استفاده کرده به مذاکرات صلح بنیشینند.

آقای ستولتنبرگ گفت "از طالبان می خواهم تا به روند صلح یکجا شوند. حال یک فرصت به وجود آمده تا جنگ ]افغانستان[ خاتمه یابد."

سرمنشی ناتو همچنین گفت "شاید همه طالبان آمادۀ مذاکره نباشند، اما امیدوارم که برخی طالبان آماده باشند به میز مذاکره بنیشینند."

آقای ستولتنبرگ گفت ناتو با حمایت از قوای امنیتی افغان تلاش می کند تا "بن بست جنگی" در افغانستان را بشکند و در نهایت گروه طالبان را حاضر به مذاکرات صلح کند.

آقای ستولتنبرگ گفت "آنان ]قوای امنیتی افغان[ می توانند وضعیت بن بست را در میدان نبرد بشکنند و پیام واضح برای طالبان و سایر شورشیان بدهند که هیچ راهی وجود ندارد که آنان ]طالبان[ در میدان نبرد برنده شوند."

استراتیژی ترمپ

اظهارات سرمنشی ناتو دو روز پس از آن بیان شد که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، یکبار دیگر بر ضرورت پیروزی قوای نظامی امریکا در جنگ بر ضد طالبان تاکید کرد.

آقای ترمپ در روز سه شنبه هنگام سخنرانی در یک پایگاه نظامی امریکا در شهر سن دیاگوی ایالت کالیفورنیا گفت که به فرماندهان نظامی ایالات متحده صلاحیت لازم را داده است تا همه قدرت نظامی خود را بر ضد طالبان در افغانستان به کار ببندند.

آقای ترمپ با اشاره به افزایش حملات هوایی نظامیان امریکایی در افغانستان گفت "من فرماندهان امریکایی مستقر در افغانستان را با همه قدرت نظامی امریکا، صلاحیت داده ام تا پیروز شوند. مقابله برای شکست داعش سبب شده است تا تقریباً صد در صد قلمروی که قبلاً در تصرف آن گروه در عراق و سوریه بود، آزاد شود."

مایکل گوگلمن، پژوهشگر در مرکز تحقیقی ودرو ولسن، به صدای امریکا گفت که به باور وی، گروه طالبان حاضر به مذاکرات صلح نخواهد شد.

آقای گوگلمن گفت "طالبان هنوز هم قلمرو های زیادی را در اختیار دارند و در میدان نبرد، حملات موثری را راه اندازی می کنند. طالبان حد اقل تا حال هیچ انگیزۀ برای توقف جنگ ندارد."

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG