لینک های دسترسی

Breaking News

دیدار قوماندان ناتو در افغانستان از وزیرستان شمالی


آرشیف: جنرال جان نیکولسن، قوماندان ماموریت قاطع ناتو در افغانستان است
آرشیف: جنرال جان نیکولسن، قوماندان ماموریت قاطع ناتو در افغانستان است

وزیرستان شمالی به مثابۀ ، مرکز دهشت افگنی جهانی تلقی می گردد، اما نظامیان پاکستان حال ادعا می کنند که در نتیجۀ عملیات نظامی آن کشور، اکثر مناطق وزیرستان شمالی از وجود تندروان پاکستازی شده است.

مقامات نظامی پاکستان روز دو شنبه گفتند که قوماندان محلی وزیرستان شمالی به جنرال جان نیکلسن، قوماندان ماموریت قاطع ناتو در افغانستان، در مورد عملیات مبارزه بر ضد دهشت افگنی و پیشرفت در قسمت انکشاف اجتماعی پس از منازعات در این منطقه معلومات داد.

به گفتۀ نظامیان پاکستان، آقای نیکلسن به بازار میرانشاه رفت و از کار های انکشافی که نظامیان پاکستانی در منطقه روی دست دارد، دیدن کرد. جنرال قمر جاوید باجوه، لوی درستیز اردوی پاکستان، نیز جنرال نیکلسن را در این سفر همراهی می کرد.

منطقۀ قبایلی وزیرستان شمالی که با افغانستان هم سرحد است، به مثابۀ مرکز دهشت افگنان محلی و بین المللی مثل شبکۀ القاعده و حقانی تلقی می شد و تندروان از این منطقه با عبور از مناطق سرحدی، حملات شان در افغانستان را راه اندازی می کردند.

تا همین اواخر، پناهگاه های تندروان در این منطقه مورد حملات طیاره های بدون سر نشین ایالات متحده قرار می گرفت که در نتیجۀ آن ده ها تن از تندروان کشته شدند.
اما حال، نظامیان پاکستانی ادعا دارند که اکثر مناطق وزیرستان شمالی از وجود تندروان پاکسازی شده است، زیرا آن کشور از ماه جون ۲۰۱۴ به این سو، عملیات گستردۀ زمینی و هوایی را بر ضد تندروان راه اندازی کرد که در نتیجۀ آن سیستم مخابراتی و تاسیسات که در آن بم ساخته می شد، از بین رفت و بیش از ۳۵۰۰ تن از تندروان کشته شدند.

نظامیان پاکستانی همچنین ادعا می کنند که سرکوبی تندروان در منطقۀ وزیرستان شمالی موجب کاهش قابل ملاحظۀ حملات دهشت افگنی در پاکستان شده است.

اما مقامات افغانستان ادعا می کنند که عملیات نظامی پاکستان موجب شده تا تندروان فعال وارد افغانستان شوند، ادعایی که از سوی اسلام آباد رد شده و چنین ادعا را به مثابۀ یک اقدام تحریک آمیزی سیاسی تلقی کرده است.

در جریان این سفر، جنرال نیکولسن مسایل امنیت سرحدی را نیز با جنرال باجوه نیز مطرح کرده است.

آقای باجوه خواهان ایجاد میکانیزم دو جانبۀ امنیت سرحدی میان پاکستان و افغانستان شده است و از ماموریت قاطع ناتو در افغانستان خواسته تا نقش عمده ای را در راستا بازی کند.

در یک و نیم دهۀ گذشته، روابط میان کابل و اسلام آباد همواره در حال تغییر بوده در اکثر موارد، روابط میان دو کشور به سردی گرایده است. حکومت افغانستان بار ها ادعا کرده است که عناصری در پاکستان به خصوص استخبارات نظامی آن کشور یا آی اس آی طالبان و گروه های دهشت افگن را در قلمرو آن کشور تمویل می کنند و آنان به افغانستان اعزام می کنند تا بر ضد قوای افغان و ناتو حملات شان را راه اندازی کنند.

اما مقامات پاکستان با رد این ادعا گفته اند که آن کشور خود قربانی اعمال تندروان و دهشت افگنان بوده است و اسلام آباد متعهد است تا در برابر آنان مبارزه کند.

XS
SM
MD
LG