لینک های دسترسی

Breaking News

برفکوچ در دایکندی ۲۱ قربانی گرفت


مقام‌های افغان در ولایت دایکندی گفته اند که برفکوچ و بندش راه‌های مواصلاتی در آن ولایت، جان ۲۱ نفر را گرفته است.

اسدالله سروری، رییس مبارزه با حوادث دایکندی به صدای امریکا گفت که از روز سه شنبه به این طرف ۳۱ برفکوچ در ولسوالی‌های مختلف این ولایت صورت گرفته است.

آقای سروری گفت که افزون بر کشته شدن ۲۱ نفر، کم از کم هفت نفر دیگر ناپدید اند که به گفتۀ وی امید زنده ماندن آنان کم است.

آقای سروری گفت که تنها ده نفر این قربانیان اعضای یک خانواده در ساحه لرگر ولسوالی میرامور بودند که صبح امروز در نتیجۀ یک برفکوچ جان باختند.

به گفتۀ وی، شش نفر دیگر در نتیجۀ برفکوچ‌ها در این ولایت زخمی و دو زن حامله نیز در ولسوالی اشترلی به دلیل بسته‌بودن مسیر روستا با کلنیک جان باخته اند.

ریاست مبارزه با حوادث دایکندی حالت اضطرار را در این ولایت اعلام کرده است. بر بنیاد معلومات این ریاست، ۹۰ درصد مسیرهای مواصلاتی با مرکز، ولسوالی‌ها و ولایات همجوار بسته است.

آقای سروری گفت که در نتیجۀ حوادث طبیعی، ۵۰ منزل مسکونی و چندین جریب زمین زراعتی ویران شده و ده‌ها مواشی مردم محل نیز تلف شده است.

شیما محمدی، یک عضو شورای ولایتی دایکندی به صدای امریکا گفت: "راه‌های مواصلاتی صعب‌العبور است. باران شدیدی که باریده برف‌ها را نرم کرده و احتمال افزایش خطرات و تلفات انسانی زیاد است".

توفانی‌بدون هوا دید رانندگان را کاهش داده است
توفانی‌بدون هوا دید رانندگان را کاهش داده است

ادامۀ برفباری و توفانی‌بودن هوا سبب شده است که ده‌ها موتر مسافربری در کوتل شاتو، قوناق و کرمان در مسیر دایکندی – بامیان گیر بمانند.

نعیم احمدی، یکی از مسافران دایکندی از محل به صدای امریکا گفت: "در کوتل شاتو هفت موتر با مسافران گیرمانده؛ توفان است سرک هر لحظه مسدود می‌شود وضعیت بسیار خراب است".

ریاست مبارزه با حوادث بامیان نیز گفت که در سه روز اخیر دو نفر به شمول یک زن در ولسوالی‌های ورس و یکاولنگ بامیان از اثر برفکوچ جان باخته اند.

اقبال جوادی، رییس مبارزه با حوادث بامیان به صدای امریکا گفت که بیشتر راه‌های مواصلاتی بامیان با ولسوالی‌ها و ولایات همجوار بسته است.

به گفتۀ وی اکنون تنها مسیر بامیان – پروان و بامیان – یکاولنگ به روی ترافیک باز است.

ریاست‌های مبارزه با حوادث بامیان و دایکندی، حشر عمومی را برای بازکردن مسیرها آغاز کرده؛ اما توفان مانع پاک‌کاری سریع مسیرها شده است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG