لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز سال تعلیمی ۱۴۰۰؛ غنی وعده اعمار ۱۸۰۰ مکتب جدید را داد


رییس جمهور افغانستان امروز سه شنبه ۲۳ مارچ (سوم حمل) زنگ سال تعلیمی ۱۴۰۰ را در لیسۀ امانی کابل نواخت و گفت که در سال روان ۱۸۰۰ مکتب جدید اعمار خواهد شد.

محمداشرف غنی در سخنرانی خود گفت که در سال روان تعلیمی یک میلیون کودک افغان شامل مکتب شدند و معاشات آموزگاران نیز افزایش یافته که در وسط سال اجرا خواهد شد.

همچنان رییس جمهور افغانستان گفت که ۱۱هزار و ۱۷۳ بست جدید آموزگاری در تمامی ولایات به اعلان سپرده می‌شود و بر اساس "یک رقابت بسیار شفاف و توزیع عادلانه در سرتاسر افغانستان" افراد شایسته استخدام خواهند شد.

او افزود: "از نگاه کتاب بار اول است که مطابع ملی ما، هم مطابع سکتور خصوصی و هم مطبعه معارف و آزادی ظرفیت کامل را دارد که تمام کتاب‌های مورد ضرورت افغانستان، در داخل افغانستان چاپ شود و امید است که همکاران بین‌المللی ما بعد از این پشت کشورهای دور برای قراردادهای چاپ کتاب نروند."

آقای غنی گفت که تنها وزارت معارف در قبال رشد آموزش و پرورش در افغانستان مسوولیت ندارد، بلکه در گام نخست ریاست جمهوری، کابینه و والی‌ها، سکتور خصوصی و مردم همه مسوول اند.

به گفتۀ رییس جمهور افغانستان قبلاً حد اوسط مصارف یک مکتب به ۴۵۰هزار دالر رسیده بود، در حالی که اکنون به ۹۰هزار کاهش یافته و بیشتر از آن کم خواهد شد.

او تاکید کرد: "از نگاه کمیت کار شده، ما از همه ممنون استیم، اما نقطه کلیدی کیفیت است، این کودکان...باید با قرن ۲۱ مجهز شوند".

آقای غنی همچنان گفت که شیوه‌های تدریسی کهنه که ناکارا است، باید کنار گذاشته شوند و روش‌های کارا تقویت شود.

همچنان وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان در اولین روز سال تعلیمی ۱۴۰۰ خورشیدی، کلید ۷۳۲ مکتب را به وزارت معارف سپرد.

رنگینه حمیدی، سرپرست وزارت معارف افغانستان گفت که در این سکتور طی دو دهه موفقیت‌هایی به دست آمده است، اما به کارهای بیشتر نیاز است و این وزارت راه طولانی در پیش دارد.

او اصلاحات نصاب آموزشی، توجه به کیفیت، آماده کردن دانش‌آموزان برای رقابت‌های منطقوی، آوردن تکنالوژی در بخش معارف را از کارهایی عمده در این سکتور یاد کرد که باید انجام شوند.

رییس جمهور افغانستان نیز سال تعلیمی ۱۴۰۰ را سال دیجیتل‌سازی این کشور یاد کرد و گفت که عرضه خدمات دیجیتلی در معارف و تحصیلات عالی در صدر برنامه کاری حکومت قرار دارد.

سال تعلیمی ۱۴۰۰ در حالی آغاز شد که بر اساس آمار صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان (یونیسف) هم اکنون حدود چهار میلیون کودک از رفتن به مکتب محروم اند.

همچنان آمار وزارت معارف افغانستان نشان می‌دهد که بیش از ۵۰۰۰ مکتب در سراسر این کشور فاقد تعمیر است.

XS
SM
MD
LG