لینک های دسترسی

Breaking News

همه‌گیری‌های آینده کشنده‌تر از کووید۱۹ بوده می‌تواند – دانشمندان


کارکنان صحی بخش قرنطین کووید۱۹ در میدان هوایی اینچیون کوریای جنوبی
کارکنان صحی بخش قرنطین کووید۱۹ در میدان هوایی اینچیون کوریای جنوبی

یکی از انکشاف دهندگان واکسین استرازنیکا گفته است که همه‌گیری‌های آینده کشنده‌تر از کووید۱۹ بوده می‌تواند و جهان باید برای تاخت و تاز جدید ویروسی آماده باشد.

ساره گیلبرت، استاد واکسینولوژی در پوهنتون آکسفورد گفته است: "حقیقت این است که [همه‌گیری] آینده خراب‌تر بوده می‌تواند. ممکن ساری‌تر و یا مرگبارتر باشد. این آخرین بار نخواهد بود که ویروس زندگی و معیشت ما را تهدید می‌کند."

با تاکید بر اینکه جهان برای حملۀ آیندۀ ویروس باید آمادگی بهتر داشته باشد، خانم گیلبرت گفت: "پیشرفت‌هایی که داشته ایم، دانشی که کسب کرده‌ایم نباید هدر برود."

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده، همه‌گیری کروناویروس تا روز دوشنبه ششم دسمبر (۱۵ قوس) جان کم و بیش ۵.۲۶ میلیون نفر را در سرتاسر جهان گرفته و هزاران میلیارد دالر خسارت را به اقتصاد جهان وارد کرده است.

کارشناسان صحی می‌گویند که تلاش‌ها برای پایان بخشیدن به همه‌گیری کووید۱۹ نابرابر و پراکنده بوده است که دسترسی محدود کشورهای فقیر به واکسین، نمونۀ بارز آن است، حالانکه کشورهای ثروتمند از قبل تطبیق دوز تقویتی واکسین کووید۱۹ را آغاز کرده اند.

گروهی از کارشناسان سازمان جهانی صحت که برای بررسی چگونگی مقابله با همه‌گیری کووید۱۹ توظیف شده است، خواستار تخصیص بودجۀ دایمی شده اند تا ظرفیت جهانی برای تحقیق و مقابله با همه‌گیری‌ها در چارچوب یک پیمان ارتقا بخشیده شود.

یکی از پیشنهادات این کارشناسان تخصیص کم از کم ده میلیارد دالر در سال به هدف آمادگی جهانی برای مقابله با همه‌گیری‌ها است.

نخستین واقعۀ کووید۱۹ در اواخر سال ۲۰۱۹ در چین تثبیت شد، اما کروناویروس به سرعت در جهان گسترش یافت و به همه‌گیری مرگبار مبدل شد.

با وصف ناهماهنگی جهانی برای مقابله با همه‌گیری کروناویروس که دانشمندان به آن اشاره می‌کنند، تلاش‌ها برای تولید واکسین این بیماری بسیار سریع بود و در مدت کوتاه که کاملاً بی پیشینه بود، واکسین کووید۱۹ در اختیار بشر قرار گرفت.

خانم گلبریت همچنین گفت که تغییرات موجود در اومیکرون، شکل جدید جهش یافتۀ کروناویروس، قدرت انتشار این ویروس را افزایش بخشیده است.

او گفت: " جهش‌های موجود در اومیکرون سبب می‌شود که انتی‌بادی‌های تولید شده در اثر تطبیق واکسین یا ابتلا به دیگر اشکال کروناویروس، در جلوگیری از ابتلا به اومیکرون موثریت کمتری داشته باشد....تا زمانیکه [در مورد اومیکرون] بیشتر بدانیم، باید احتیاط کرده و تدابیری را برای بطی ساختن انتشار شکل جدید ویروس اتخاذ کنیم."

اومیکرون در هفته‌های اخیر ابتدا در افریقای جنوبی و شماری از کشورهای همسایۀ آن تثبیت شد و به سرعت در چندین کشور آسیایی، اروپایی، امریکایی و آسترالیا وقعات آن تثبیت شد.

دانشمندان سرگرم تحقیق اند تا در مورد میزان سرایت اومیکرون، شدت بیماری در اثر ابتلا به این ویروس و نیز مقاومت آن در برابر واکسین‌های کووید۱۹ معلومات را هر چه زودتر جمع آوری کنند.

XS
SM
MD
LG