لینک های دسترسی

Breaking News

ابتلا قبلی افراد به کووید۱۹ ممکن از ابتلا به اومیکرون جلوگیری نکند


دانشمندان افریقای جنوبی هشدار می‌دهند افرادی که قبلاً به کووید۱۹ مبتلا شده بودند، اکنون امکان دارد نسبت به انواع قبلی کروناویروس، بیشتر به اومیکرون مبتلا شوند.

یک گروه تحقیقاتی که عفونت‌های مجدد را در افریقای جنوبی ردیابی می‌کند می‌گوید که با شیوع نوع اومیکرون افزایشی را در شمار مبتلایان مشاهده کرده اند که در جهش‌های قبلی حتا با شیوع نوع دلتا، مشهود نبود.

اما این یافته‌ها که روز پنجشنبه دوم دسمبر (۱۱ قوس) به نشر رسید، ابتدایی بوده و هنوز مورد بررسی علمی قرار نگرفته‌اند.

افزون بر آن محققان نگفته اند که چه بخشی از عفونت‌های مجدد در اثر ابتلا به اومیکرون بوجوده آمده و یا اینکه آیا اومیکرون سبب بیماری شدیدتر شده است یا خیر.

اما درگزارش آمده است که زمان‌ افزایش مجدد عفونت نشان می‌دهد که اومیکرون باوجود مصونیت از عفونت قبلی سبب ابتلا می‌گردد.

ان وون گوتبرگ، یکی از محققان از پوهتنون وتواترزرند روز پنجشنبه در یک نشست سازمان جهانی صحت گفت: "عفونت قبلی در برابر دلتا معافیت ایجاد می‌کرد، و اکنون به نظر می‌رسد که با اومیکرون اینطور نیست."

اما در این مطالعه معافیت حاصله از واکسین بررسی نشده است. واکسین‌های کووید۱۹ سبب تحریک بخش‌های مختلف سیستم معافیتی می‌شود که از برخی از عفونت‌ها جلوگیری می‌کنند و برخی دیگر از شدت بیماری در صورت مصاب شدن می‌کاهد.

آقای وون گوتبرگ گفت: "ما معتقدیم که واکسین ها در برابر بیماری‌های شدید محافظت می‌کنند."

داکتر مایکل راین، رییس حالات اضطرار سازمان جهانی صحت گفت که عفونت مجدد در بینی ظاهر می شود، اما حتماً به بیماری شدید تبدیل نمی‌شود. او افزود که واکسین‌ها در مجموع نشان داده اند که بقیه بدن را در مقابل این بیماری محافظت می‌کند.

آقای رایان گفت: "یافته‌هایی را که ما واقعاً می‌خواهیم ببینم، در مورد شدت عفونت و اینکه آیا واکسین‌ها در برابر بیماری شدید، بستری شدن ومرگ محافظت می‌کندیا نه، است. و در حال حاضر دلیلی وجود ندارد که تصور کنیم که [واکسین‌ها در مقابل اومیکرون] محافظت نمی‌کنند. ما هنوز جزییات را در اختیار نداریم."

اومیکرون، گونۀ جهش یافتۀ کروناویروس، در هفته‌های اخیر در افریقای جنوبی تثبیت شد و به سرعت واقعات آن در چند کشور دیگر جنوب افریقا و سپس در اروپا، امریکا و سایر کشورها دیده شد.

کارشناسان سازمان جهانی صحت با ابراز نگرانی از شیوع اومیکرون گفته اند که در تاج‌های پروتینی اومیکرون ده‌ها جهش دیده می‌شود که شماری از این تغییرات ساختاری جنیتیکی به ویروس قدرت سرایت و انتشار شدید را می‌دهد.

با اینحال، تا کنون روشن نشده است که اومیکرون تا چه حد خطرناک است؟ آیا واکسین‌های موجود کووید۱۹ انسان را در برابر آن محافظت می‌کند؟ و آیا اومیکرون واقعاً قدرت سرایت بلند داشته و سبب ایجاد بیماری شدید می‌شود؟

XS
SM
MD
LG