لینک های دسترسی

Breaking News

متقاعدین: حقوق ما پرداخت نشده؛ وزارت مالیهٔ طالبان: منتظر دستور رهبری استیم


همزمان با انتقاد متقاعدین از پرداخت نشدن حقوق شان توسط طالبان، وزارت مالیۀ این گروه از آماده‌شدن طرح پرداخت حقوق متقاعدین خبر داده، اما گفته است که منتظر دستور رهبری طالبان است.

افندی سنگر، رییس انجمن متقاعدین افغانستان، روز یکشنبه ۲۷ نومبر (ششم قوس) با انتقاد از عدم پرداخت حقوق متقاعدین به صدای امریکا گفت که بسیاری از خانواده‌های متقاعدین در وضعیت نامناسب اقتصادی به سر می‌برند.

آقای سنگر افزود: "مدت دو سال می‌شود که دولت حقوق ما را توزیع نکرده و از حقوق خود برخوردار نشدیم. در این مورد تلاش زیاد کردیم و به رهبری امارت اسلامی مشکلات خود را گفتیم، بخاطریکه یک متقاعد و کارمند دولت که به مدت دو سال معاش نگیرد، زندگی برای آنها مشکل می‌شود."

او افزود که در حال حاضر، تخمیناً ۱۴۹هزار متقاعد، به شمول زنان و مردان، در سراسر افغانستان وجود دارد که بسیاری آنان در وضعیت بد اقتصادی به سر می‌برند و از ماه‌ها به اینسو، حقوق بازنشستگی شان را دریافت نکرده اند.

رییس انجمن متقاعدین افغانستان اضافه کرد که این حق مشروع متقاعدین است و باید حکومت طالبان دربارۀ پرداخت حقوق آنان اقدام جدی کند. او همچنان از جامعه بین المللی و به ویژه نهادهای کمک‌کنندۀ خواست که نباید آنان را فراموش کنند.

آقای سنگر اضافه کرد: "جامعه جهانی باید در این موضوع دخالت بکند، درست است که ما مشکلات اقتصادی داریم و آنان باید در این راستا ما را همکاری کنند.... جامعه جهانی تا سال ۲۰۲۴ به نظامیان پیشین افغان وعده کمک کرده بود و برای شان وعده داده بود که تا این سال معاش و حقوق شان را پرداخت می‌کنیم."

محمد نعمان هاتفی، یکی از متقاعدین که ۵۷ سال عمر دارد،‌ به صدای امریکا گفت که از مدت دو سال به اینسو، حقوق بازنشستگی خود را دریافت نکرده و در حال حاضر با مشکلات بد اقتصادی دست و گریبان است.

او افزود: "به نهایت مشکلات اقتصادی مواجه استیم، شخصاً خودم مکلفیت ۱۵ تن از اعضای خانواده، به شمول اولادها و نواسه‌ها، را به عهده دارم. پول کرایه خانه، فیس کورس، فیس پوهنتون دختران و پسران، مصارف روزه مره، مواد ارتزاقی و پول تداوی مریضی اعضای خانواده را به نسبت فقر و مشکلات اقتصادی نتوانستیم که بپردازم."

آقای هاتفی همچنان گفت که موضوع پرداخت نشدن حقوق شان را چندین بار با مقام‌های طالبان شریک کرده اند، اما آنان بیشتر "وقت‌کشی" کرده و تا اکنون در این مورد هیچ اقدامی نکرده اند.

او اضافه کرد: "در مورد تادیۀ حقوق متقاعدین هم حکومت کنونی و هم جامعه جهانی تلاش کرده و توجه بکنند. از جامعه جهانی توقع داریم که با درنظرداشت نورم‌های حقوق بشر و انسانی مشکلات مردم افغانستان و مخصوصاً قشر متقاعدین که از دو سال به این‌سو هیچ نوع حقوقی دریافت نکرده اند، همکاری همه جانبه نماید."

حاجی امیر جان، یکی از متقاعدین دیگر، به صدای امریکا گفت که به دلیل مشکلات اقتصادی، در ماه‌های اخیر ناگزیر شده است بسیاری از اموال خانه‌اش را بفروشد.

او افزود که از مدتی به اینسو بیمار است و حتا پولی برای درمان خود و دیگر اعضای خانواده‌اش را ندارد. امیر جان از طالبان خواست که دربارۀ پرداخت حقوق شان کوتاهی نکرده و به خواست‌های آنان پاسخ قناعت‌بخش ارایه کنند.

در این حال، وزارت مالیۀ حکومت طالبان می‌گوید که طرح پرداخت حقوق متقاعدین در افغانستان آماده شده و تلاش‌ها برای حل مشکلات اقتصادی آنان جریان دارد.

احمد ولی حقمل، سخنگوی این وزارت، با فرستادن یک پیام ویدیویی به صدای امریکا گفت این طرح توسط کابینۀ حکومت طالبان تایید شده و برای توشیح به رهبری این گروه فرستاده شده است.

او افزود که وزارت مالیه منتظر دستور رهبری طالبان است: "هر چه که آنها هدایت دهند مطابق آن، ما کار خود را شروع می‌کنیم."

این در حالی است که وزارت مالیۀ حکومت طالبان پیش از این گفته بود که در بودجۀ امسال، پرداخت حقوق متقاعدین در نظر گرفته شده و در صورتیکه این روند آغاز شود، متقاعدین حقوق شان را از طریق بانک‌ها دریافت خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG