لینک های دسترسی

Breaking News

واشنگتن میزبان رهبران کشورهای خلیج


اوباما: مذاکره بخاطر رسیدن به یک توافق روی برنامه اتمی ایران، خودبه معنای امنیت برای کشورهای منطقه خلیج است.

قرار است در این هفته اجلاس سران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج که در واشنگتن دایر خواهد شد، نگرانی های موجود در منطقه را کاهش بخشد.

تلاش های رئیس جمهور اوباما برای رسیدن به یک معامله با ایران و دخالت ایران در نبرد های یمن و سوریه ، نگرانی ها میان متحدین واشنگتن در خلیج فارس را افزایش بخشیده است.

استدلال رئيس جمهور اوباما این است که مذاکره بخاطر رسیدن به یک توافق روی برنامه هسته یی ایران ، خود، به معنای امنیت برای آنهاست.

برای رهبران کشورهای خلیج ، صحنه های ازحمایت شورشیان حوثی از سوی ایران به پایتخت یمن و بیرون راندن دولت مورد حمایت امریکا خود امسال نشانه ای از تهدید رو به افزایش از سوی ایران بود، و در این اجلاس آنها خواهان اطمینان از حمایت ایالات متحده می باشند.

رئیس جمهور اوباما میگوید وی معتقد است که اگر این چارچوب منجر به نهایی شدن ، یک معامله جامع شود درآن صورت کشورش را با متحدان آن و همۀ جهان امن تر خواهد ساخت.

نگرانی کشور های خلیج

شرکای ایالات متحدۀ امریکا در منطقه خلیج، از بابت رویکرد واشنگتن به تهران، مطمین نیستند. یوسف العتیبه، سفیر امارات متحدۀ عرب در واشنگتن میگوید رهبران خلیج میخواهند روابط امنیتی خود را با واشنگتن ارتقأ بخشند و به دنبال نوعی تضمین امنیت، با توجه به رفتار ایران در منطقه و با توجه به افزایش تهدید افراط گرایی هستند.

سفیر امارات متحدۀ عرب علاوه میکند که آنها خواهان یک رابطۀ قوی ترهستند که فراتر از موافقۀ لفظی با ایالات متحده درمورد امنیت باشد. در حالی که هیچ معاهده به امضأ نخواهد رسید، رئیس جمهور اوباما قصد دارد با رهبران خلیج در مورد ایجاد توانایی های دفاعی آنها صحبت کند.

همچنان انتظار بعضی تلاش ها روی افزایش فروش سلاح، راه اندازی یک سیستم دفاع منطقه ایی در برابر میزایل های ایران، و تمرینات مشترک نظامی میرود.

انتقاد آقای اوباما از سیاست های داخلی رهبران خلیج ، همراه با اطلاع رسانی ایران، بی اعتمادی را دامن زده است. رئیس جمهور اوباما ماه گذشته در مصاحبه ای با نیویارک تایمز گفت که بزرگترین تهدید در مقابل اعضای شورای همکاری خلیج ممکن است از سوی ایران نباشد بلکه از از نارضایتی داخلی آنان خواهد بود.

XS
SM
MD
LG