لینک های دسترسی

Breaking News

استقبال مردم جاپان از سفر اوباما به هیروشیما


بارک اوباما حین دیدار از یادگار صلح در هیروشیمای جاپان یکی از نجات یافتگان حادثه بمب اتومی را در آغوش گرفت.
بارک اوباما حین دیدار از یادگار صلح در هیروشیمای جاپان یکی از نجات یافتگان حادثه بمب اتومی را در آغوش گرفت.

باراک اوباما، برای ادای احترام به قربانیان بمباران اتمی به هیروشیما، سفر کرد. آقای اوباما که برای شرکت در نشست سران کشورهای جی ۷ به جاپان سفر کرده، اولین رئیس جمهور بر حال امریکا است که از زمان بمباران اتمی هیروشیما که بیش از هفتاد سال قبل رخ داد، به این شهر سفر میکند.

رئیس جمهور اوباما هنگام گذاشتن اکیل گل در پارک یادبود قربانیانیان هیروشیما، از اینکه این فاجعه هیچگاه نباید فراموش شود سخن زد. "هفتاد و یک سال قبل در یک صبح روشن و بدون ابر، مرگ از فراز آسمان باریدن گرفت و جهان متغیر گردید. جرقه ای از نور و دیواری از آتش یک شهر را ویران کرد و نشان داد که انسان وسیله ای را برای از بین بردن خود در اختیار دارد."

آقای اوباما در ادامه سخنان اش گفت که او برای ادای احترام به کسانی که در بمباران اتمی کشته اند به شمول کوریایی ها و امریکایی های محبوس، به هیروشیما آمده است.

گذاشتن اکیل گل بر بنای یادبود از قربانیان هیروشیما
گذاشتن اکیل گل بر بنای یادبود از قربانیان هیروشیما

رئیس جمهور اوباما از تصمیم به بمباران هیروشیما توسط حکومت امریکا در زمان جنگ جهانی دوم ، پوزش خواهی نکرد اما روی روابط دوستانه بین دو کشوری که زمانی دشمن دیرینه هم بودند، و مسئولیت ها و نگرانی های مشترک در مورد امنیت، در حال حاضر، تاکید کرد. "ما شاید قادر به از بین بردن قابلیت های انسان برای ارتکاب اعمال شیطانی نگردیم، اما کشور ها و اتحاد های را که بنیاد میگزاریم باید ابزاری برای دفاع از خود داشته باشند. اما در بین این کشور ها مانند کشور خودم که ذخایر سلاح هسته ای را دارا میباشد، ما باید شجاعت برای فرار از منطق ترس را داشته و دنبال جهانی بدون هراس رویم."

در روز ۶ آگست سال ۱۹۴۵، حدود سه ماه بعد از تسلیمی آلمان در جنگ جهانی دوم و درحالیکه جنگ با جاپان همچنان ادامه داشت، شهر هیروشیما توسط یک بمب افکن امریکایی هدف بمباران اتمی قرار گرفت. دراثر این حمله اتمی، نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر، یعنی حدود مناصفه ساکنان شهر، در جریان بمباران، یا به خاطر قرار گرفتن در معرض تشعشعات اتمی، در روزها، ماهها و سالهای بعد جان خود را از دست دادند.

آقای اوباما بسیار کوتاه با دو نجات یافته از بم اتمی هیروشیما صحبت کرد. یکی از این افراد سونواو سوبی ۹۱ ساله بود که رهبری گروه نجات یافته گان را در جریان سفر آقای اوباما بر عهده داشت و نفر دومی شیگیاکی موری ۷۹ ساله بود که در زمان بمباران هشت سال عمر داشت.

در صحبت با سوبی، آقای اوباما با لبخند به سخنان این مرد سالخورده جاپانی گوش داده و دست او را گرفته بود. و در ملاقات با موری، او را در آغوش گرفت.

سه روز بعد از بمباران هیروشیما، امریکا به منظور وادار کردن حکومت جاپان به تسلیم شدن در جنگ، شهر ناگاساکی را نیز بمباران اتمی کرد که طی آن ده ها هزار نفر کشته شد. بالاخره به تاریخ ۱۵ آگست سال ۱۹۴۵، هیروهیتو، امپراتور وقت جاپان، تسلیمی بدون قید و شرط کشورش را اعلام کرد.

گزارش: صدای امریکا

برگردان: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG