لینک های دسترسی

Breaking News

کشته شدن ۱۴۷ داعشی در ولایت ننگرهار


اکثر تندروان داعش در دو سال گذشته در ولایت ننگرهار بیشتر فعال بوده اند.
اکثر تندروان داعش در دو سال گذشته در ولایت ننگرهار بیشتر فعال بوده اند.

مقامات ولایت ننگرهار روز شنبه گفتند که در نتیجۀ عملیات مشترک قوای ایالات متحده و افغان در دو هفتۀ گذشته حد اقل ۱۴۷ تن از تندروان داعش در آن ولایت کشته شدند.

عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار در مصاحبه ای با صدای امریکا ضمن تایید این خبر، گفت که عملیات زمینی و هوایی بر ضد تندروان داعش در ولسوالی ده بالای ننگرهار همچنان ادامه دارد.

آقای خوگیانی افزود "عملیات زمینی و هوایی قوای امریکایی و افغان در چهار منطقۀ ولسوالی ده بالا از دو هفته به این سو ادامه داشته و تا حال ۱۴۷ تن از تندروان داعش کشته شده اند."

آقای خوگیانی همچنین گفت که تندروان خارجی به شمول شهروندان پاکستانی نیز در میان کشته شدگان داعش شامل اند.

سخنگوی والی ننگرهار همچنین ادعا کرد که در جریان عملیات مشترک، دو دیپوی مهمات و یک گدام مواد خوراکی تندروان داعش از بین رفته است.

اما مقامات حکومت افغانستان تا حال در مورد احتمال تلفات بر نیرو های افغان چیزی بیان نکرده اند.

خبر کشته شدن ده ها تندرو داعش در ولسوالی ده بالای ولایت ننگرهار دو روز پس از آن نشر شد که جان نکلسن، قوماندان ماموریت قاطع در افغانستان، حین صحبت با خبرنگاران در بروکسل، پایتخت بلجیم گفت که پس از اعلام آتش بس حکومت افغانستان علیه گروه طالبان، قوای بین المللی مستقر در آن کشور فرصت خواهد یافت تا حملات خود را بر ضد گروه داعش در ولایت ننگرهار تشدید کند.

جنرال جان نکلسن روز جمعه در حاشیۀ نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل، به خبرنگاران گفت که جنگ بر ضد تندروان گروه دولت اسلامی یا داعش در مناطق جنوبی ولایت ننگرهار از قبل در سال جاری شدت یافته و عملیات بر ضد تندروان آن گروه در جریان آتش بس موقت، بیشتر تشدید خواهد یافت.

آقای نکلسن تاکید کرد که آتش بس موقتی که از سوی حکومت افغانستان اعلام شده است، در برگیرنده سایر مخالفان نبوده، بلکه منحصر به گروه طالبان است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان پنجشنبۀ گذشته با حمایت و موافقت از فتوای اخیر علمای دینی افغانستان، آتش بس یک طرفه را از ۲۲ تا ۳۰ جوزا در برابر جنگجویان گروه طالبان اعلام کرد. اعلام آتش بس از سوی حکومت افغانستان با استقبال ملل متحد و نیرو های بین المللی مستقر در آن کشور مواجه شد.

این درحالیست که گروه طالبان نیز روز شنبه در یک اقدام بی‌سابقه برای سه روز با حکومت افغانستان آتش بس اعلام کرده و در روزهای عید جنگجویان مسلح خویش را از حملات تهاجمی بر نیروهای امنیتی و دفاعی افغان منع کرده است؛ اما این گروه گفته که حملات آنان در برابر نیروهای خارجی ادامه خواهد یافت.

حکومت افغانستان از اقدام بی‌پیشینه طالبان مبنی بر اعلام آتش بس در روزهای عید سعید فطر، استقبال کرد و آنرا فرصتی برای آغاز گفتگوهای صلح خواند.

محمد هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان بعد از چاشت امروز شنبه (۱۹ جوزا) به خبرنگاران گفت که این آتش بس فرصتی برای آغاز مذاکرات صلح است.

آقای چخانسوری گفت "ما امیدوار استیم که برای تطبیق این (آتش بس) طالبان همین گونه متعهد باشند".

XS
SM
MD
LG