لینک های دسترسی

Breaking News

بسته شدن ۱۱۱ مرکز صحی در نقاط مختلف افغانستان


سازمان جهانی صحت یا (WHO) در یک گزارش تازۀ خود اعلام کرده است که از آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی تا اکنون، ۸۳ مورد حمله بر تاسیسات صحی در افغانستان را ثبت کرده که توسط طرف‌های درگیر انجام شده است.

این سازمان گفته است که این حملات در۵۳ ولسوالی ۱۸ ولایت صورت گرفته که علاوه بر وارد کردن خسارات مالی، تلفات کارمندان صحی را نیز در پی داشته است.

سازمان جهانی صحت در این گزارش گفته است که از میان ۱۳۴ مرکز صحی، سه مرکز در جریان درگیری‌ها به گونۀ کامل ویران و ۲۰ مرکز صحی دیگر در سراسر افغانستان آسیب دیده است.

در جریان هشت ماه گذشته، ۱۴ کارمند صحی در جریان درگیری‌ها در افغانستان کشته و ۱۲ تن دیگر زخمی شده اند.

بر اساس گزارش این سازمان، از آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی تا اکنون به دلیل ادامه جنگ و خشونت‌ها در افغانستان، ۱۱۱ مرکز صحی در سراسر این کشور به روی بیماران مسدود شده و یا هم از فعالیت باز مانده اند.

سازمان جهانی صحت گفته است که حملات بر تاسیسات صحی بسیاری از شهروندان افغانستان را از دسترسی به خدمات صحی محروم کرده و از گروهای درگیر در این کشور خواسته است که از حمله بر نهادهای صحی خودداری کنند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان (ICRC) نیز هفته گذشته اعلام کرد که نگران هدف قرار دادن مراکز صحی و بازداشت غیرنظامیان از سوی طرف‌های درگیر در مناطق تحت منازعه است.

این کمیته روز دوشنبه (۱۲ اگست) با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که در شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی، ۵۹ حمله بر مراکز صحی در افغانستان را ثبت کرده است.

XS
SM
MD
LG