لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه بیش از ۱۵۰۰ نفر را در آن کشور توقیف کرده است


آرشیف: پس از توقیف و دستگیری های گسترده در ترکیه فعالان مدنی مظاهرات گسترده را بر ضد حکومت آن کشور راه اندازی کردند
آرشیف: پس از توقیف و دستگیری های گسترده در ترکیه فعالان مدنی مظاهرات گسترده را بر ضد حکومت آن کشور راه اندازی کردند

مقامات ترکیه بیش از ۱۵۰۰ نفر را به ظن داشتن ارتباط با گروه های تندرو توقیف کرده تا از آنان باز پرسی صورت گیرد.

قوای ترکیه با چندین تهدید مواجه است به خصوص تهدید تندروان حزب کارگران کُردستان یا پی کی کی و گروه دولت اسلامی یا داعش به خصوص در مناطق جنوب شرق آن کشور.

در سال گذشته، حکومت ترکیه هر دو گروه داعش و پی کی کی را مقصر حملات مرگبار در نقاط مختلف آن کشور دانست.

وزارت داخلۀ ترکیه طی اعلامیه ای گفته است که ۱۵۸۹ نفر را به ظن داشتن ارتباط با تندروان توقیف شده اند و آنان مورد بازپرس قرار می گیرند.

از جملۀ توقیف شدگان، ۱۰۶۷ نفر آنان به ظن داشتن ارتباط با گروه پی کی کی توقیف شده اند. گروه پی کی کی از سه دهه به این سو بر ضد حکومت ترکیه دست به شورش زده است. حکومت ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا پی کی کی را یک گروه دهشت افگن تلقی می کنند

علاوه بر آن، ۵۰۱ نفر دیگر به ظن داشتن ارتباط با فتح الله گولِن، روحانی ترکیه که در ایالات متحده در تبعید خودی به سر می برد، توقیف شده اند. حکومت ترکیه، آقای گولِن را متهم به کوتای نا فرجام پانزدهم جولای ۲۰۱۶ میلادی در آن کشور کرده است، اتهامی که از سوی آقای گولِن بار ها رد شده است.

مقامات وزارت داخلۀ ترکیه روز دو شنبه همچنین گفته اند که ۱۲۵ نفر دیگر درآخر هفتۀ گذشته دستگیر شدند که ۵۷ تن آنان به ظن ارتباط داشتن با پی کی کی و ۶۳ تن دیگر به ظن داشتن ارتباط با آقای گولِن دستگیر شده اند.

پس از کودتای نا فرجام پانزدهم جولای ۲۰۱۶، حکومت ترکیه بیش از ۴۰ هزار نفر را در آن کشور دستگیر کرده و بیش از ۱۰۰ هزار نفر را یا از وظایف شان بر کنار کرده و یا وظایف آنان را به حالت تعلیق در آورده است.

گروه های حامی حقوق بشر و شماری از متحدین غربی ترکیهبا ابراز نگرانی گفته اند که سرکوبی های که توسط حکومت ترکیه صورت می گیرد، ممکن موجب محدودیت آزادی های فردی در آن کشور گردد.

اما حکومت ترکیه می گوید که با در نظر داشت تهدید های که متوجه آن کشور است، چنین اقدامات، یک امر لازمی است.

XS
SM
MD
LG