لینک های دسترسی

Breaking News

مقام پاکستانی: برخی اعضای شبکۀ حقانی در پاکستان مستقر اند


اعزاز احمد چوهدری، معاون وزارت خارجۀ پاکستان
اعزاز احمد چوهدری، معاون وزارت خارجۀ پاکستان

اعزار احمد چوهدری معاون وزارت خارجۀ پاکستان گفته است که برخی اعضای شبکۀ حقانی به گونۀ پراگنده در آن کشور فعالیت دارند.

آقای چوهدری در صحبت با تلویزیون دولتی پاکستان به اعضای شبکۀ حقانی هشدار داد که اگر آنان در فعالیت‌های دهشت افگنانه در افغانستان سهم بگیرند، دیگر جایی برای شان در پاکستان باقی نمی‌ماند.

مقام‌های افغان و امریکایی همواره اصرار داشته اند که سران طالبان و شبکۀ حقانی در پاکستان مستقر بوده و اکثر فعالیت‌های تخریبکارانۀ آنان در مناطق قبایلی پاکستان طراحی می‌شود.

آقای چوهدری گفت "پیغام ما به طالبان و شبکۀ حقانی این است که به هیچ نوع فعالیت دهشت افگنی در افغانستان مبادرت نورزند، اگر عملکرد آنان تغییر نکرد، پاکستان از آنان استقبال نخواهد کرد".

پیام معاون وزارت خارجۀ پاکستان چنین می‌رساند که اسلام آباد به نحوی بر طالبان و شبکۀ حقانی نفوذ دارد و می‌تواند فعالیت آنان را مهار کند.

به نقل از گزارش بخش دیوۀ صدای امریکا، آقای چوهدری گفته است"حقیقت این است که شبکۀ حقانی بخشی از طالبان است که اعضای آن در جاهای مختلف پراگنده اند اکثر اعضای آن در افغانستان اند و شماری هم در پاکستان فعالیت دارند."

اما شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان با رد ادعای آقای چوهدری گفت "معلومات استخباراتی ما نشان می دهد که تمامی رهبران کلیدی و افرادیکه در نقش تصمیم گیری استند، هم از شبکۀ حقانی و هم طالبان در پاکستان به سر برده و شورای کویته عملاً فعال است."

آقای مرتضوی گفت که معلومات ارایه شده از جانب پاکستان با "واقعیت های استخباراتی ما مطابقت ندارد."

بیانات این مقام پاکستانی پس از آن ابراز می‌شود که کانگرس ایالات متحدۀ امریکا پرداخت حدود ۴۰۰ میلیون دالر کمک امریکا را به پاکستان، مشروط بر آن ساخت که اسلام آباد بر ضد شبکۀ حقانی اقدام جدی کند.

پیش از این محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، از مقام‌های پاکستانی خواست که بر ضد دهشت افگنان مستقر در پاکستان گام های عملی بردارند.

آقای غنی در کنفرانس قلب آسیا در شهر امرتسر هند خطاب به سرتاج عزیز مشاور صدر اعظم پاکستان در امور خارجی گفت که پاکستان می‌تواند ۵۰۰ میلیون دالری را که برای افغانستان در کنفرانس بروکسل وعده سپرده بود، صرف مبارزه با افراطگرایی در کشور خود کند، زیرا به گفتۀ آقای غنی بدون صلح، هیچ پولی نمی تواند نیازمندی مردم افغانستان را مرفوع سازد.

مقام‌های پاکستانی در گذشته اتهامات حکومت افغانستان مبنی بر حمایت اسلام آباد از شبکۀ حقانی را به شدت رد می‌کردند.

XS
SM
MD
LG