لینک های دسترسی

Breaking News

شکایت رانندگان افغان از بدررفتاری ملیشه های پاکستانی


یک راننده می گوید که ملیشه های پاکستانی "اسناد را ضبط می کنند و به آزار واذیت ما می پردازند تا پول بگیرند."
یک راننده می گوید که ملیشه های پاکستانی "اسناد را ضبط می کنند و به آزار واذیت ما می پردازند تا پول بگیرند."

راننده گان وسایط باربری بین افغانستان و پاکستان شاکی اند که ملیشه های پاکستان از آنها پول اخذ می کنند و وسایط شان را بدون دلیل برای چندین روز در مسیر راه توقف می کند.

این راننده گان می گویند به هیچ صورت بدون پرداخت پول به ملیشه های پاکستانی، نمی توانند داخل خاک افغانستان شوند.

راننده گانی که همه روزه اموال تجاری را بین پاکستان و افغانستان انتقال می دهند می گویند که وسایط باربری آنان اکثر اوقات به روزها در مسیر راه بدون کدام دلیل قانونی توقف داده می شوند و تا زمانیکه به ملیشه ها پول نپردازند اجازه داخل شدن به مارکیت برایشان داده نمی شود.

احمد ریاض یک تن از راننده گان تیلر است که بادنجان رومی را از ولایت پروان به پاکستان می برد.

ریاض می گوید "در راه ما را اجازه می دهد اما خیلی اذیت می شویم. در دروازه تورخم به دو تن یک راننده و یک کلینر اجازه داخل شدن به آنسوی مرز می دهند. وقتی که به کارخانو شهر پیشاور می رسیم، موتر را توقف می دهند. اسناد را ضبط می کنند و به آزار واذیت ما می پردازند تا پول بگیرند. اکثر اوقات کلینر موتر ما را زندانی می کنند همه روزه بهانه جویی می کنند."

آسیب مالی

این راننده گان می گویند که اموال تجارتی شان به علت ایجاد مشکلات توسط ملیشه های پاکستانی در مسیر راه، اکثرا به وقت به مارکیت نمی رسد و در مسیر راه ضایع می گردد. گلالی راننده دیگری است که ذغال را از ولایت کابل به پاکستان انتقال می دهد.

گلالی می گوید "در صورت داشتن کارت هم اذیت می شویم. همه مقصد آنان پول اخذ کردن است. سابق این مشکلات خیلی کم بود اکنون زیاد شده. ما می خواهیم که اذیت نشویم. پولی به صورت غیر قانونی از ما اخذ نگردد و اگر این مشکلات همچنین باشد ما از رفت آمد برای تجارت دست می برداریم. موترهای خود را توقف می دهیم."

با وصف تلاشهای مکرر نماینده گی سیاسی پاکستان مستقر در شهر جلال آباد در مورد ابراز نظر نکرده است.

اداره اتاقهای تجارت زون شرق به علت عدم موجودیت مسؤولان در این باره ابراز نظر نکرده است اما عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار می گوید که تجار از مشکلات شان در پاکستان اداره ولایتی را آگاه ساخته اند.

آقای خوگیانی گفت "ما هم از این مشکل تجار که در آنسوی مرز تورخم از سوی مسؤولان پاکستانی لت کوب می شوند و یا مورد اخاذی قرار می گیرند، آگاهی یافتیم با ما شریک شده است. ما هم از طرف اداره خود با ریاست امور خارجه آن را شریک ساختیم تا به سطح ملی در مورد راه های حل آن اقدام شود."

این درحالی است که هفته گذشته اتحادیه تجار در شرق افغانستان به علت بلند شدن مالیات دست به احتجاج زده از تهدیدات امنیتی برایشان در شرق افغانستان نیز شکایت داشتند.

XS
SM
MD
LG