لینک های دسترسی

Breaking News

سفیرپاکستان: اولویت کابل منحصر به تامین امنیت شهر ها است


مقامات افغانستان سفیر پاکستان در واشنگتن را شخص "نا آگاه و بی خبر" خطاب کرده اند
مقامات افغانستان سفیر پاکستان در واشنگتن را شخص "نا آگاه و بی خبر" خطاب کرده اند

سفیر پاکستان در شهر واشنگتن دی سی حکومت افغانستان را متهم کرده که گویا کابل فقط به تامین امنیت شهر های آن کشور تمرکز دارد.

سفیر پاکستان در واشنگتن دی سی ادعا کرده است که حکومت افغانستان اولویت های خود را تغیر داده و بیشتر بر امنیت مناطق شهری تمرکز کرده است.

عزیزاحمد چودری، در مصاحبه یی با صدای امریکا گفته است که چنین عملکرد حکومت أفغانستان، شرایط را به طالبان و سایر گروه های تندرو مساعد کرده تا در سایر نقاط افغانستان "آزادنه" فعالیت کنند.

آقای چودری همچنین گفت که حکومت پاکستان از دیر زمان به اینسو هشدار داده است که ساحات که حکومت افغانستان به آن کنترول ندارد، ممکن به مثابۀ "مقناطیس" جذب تندروان جهان عمل کند.

سفیر "نا آگاه"

در واکنش به اظهارات سفیر پاکستان در واشنگتن دی سی، مجیب الرحمان رحیمی، سخنگوی ریاست اجراییه حکومت افغانستان، آقای چودری را "سفیر بی خبر و نا فهم" خطاب کرد و تاکید کرد که مقامات پاکستانی باید بر تعهدات خود در راستای مبارزه بر ضد دهشت افگنی عمل کند--نه اینکه در "قضایای افغانستان مداخله" کند.

آقای رحیمی گفت "بهتر است پاکستان بر تعهداتی عمل کند که پس از استراتیژی جدید رئیس جمهور ایالات متحده کرده است. برای ما نصیحت نکند و اگر در مورد عملکرد حکومت افغانستان در راستای مبارزه با تندروان و گروه های دهشت افگن معلومات می خواهد، به حکومت افغانستان مراجعه کند--نه اینکه به "اتهامات بی اساس مبادرت ورزد."

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، نیز ادعای آقای چودری را رد کرد و او را شخص را "نا آگاه" خطاب کرد.

آقای وزیری گفت "سفیر پاکستان در امریکا چی خبر است؟ او بیچاره در امریکا است و در مورد اوضاع افغانستان حرف می زند."

این مقام وزارت دفاع افغانستان همچنین ادعا کرد که قوای امنیتی افغانستان همواره تندروان و گروه های دهشت افگن را در همه نقاط آن کشور به صورت دوامدار هدف قرار می دهد.

آقای وزیری گفت "آنان [مقامات پاکستان] پناهگاه های دهشت افگنان را در قلمرو خود بر چینند و از آنان حمایت نکنند، ما هم دهشت افگن را به افغانستان اجازه نخواهیم داد."

سفیر پاکستان در ایالات متحده همچنین گفته است که که امنیت سرحدات افغانستان-پاکستان باید بر اساس "ارادۀ آزاد" تامین شود تا از عبور و مرور دهشت افگنان جلوگیری شود.

آقای چودری در مورد خطرات که افغانستان به آن مواجه است گفت که "فکر می کنم که اوضاع در افغانستان رو به وخامت است."

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در مورد پیشنهاد آقای چودری بار دیگر حکومت پاکستان را به حمایت از گروه های تندرو و دهشت افگن کرد.

آقای وزیری گفت "ما همیشه تندروان و دهشت افگنان را هدف قرار داده ایم. مشکل اساسی را آنان [مقامات پاکستان] ایجاد کرده اند، زیرا به دهشت افگنان پناهگاه داده اند و از آنان حمایت می کنند. اگر آنان [مقامات پاکستان] به مشکل {حمایت از دهشت افگنی} رسیدگی کنند، مشکل سرحدی وجود نخواهد داشت."

در بیش از یک و نیم دهۀ گذشته، روابط میان کابل و اسلام آباد همواره پر تنش بوده است. اما پس از تشکیل حکومت جدید در افغانستان، مقامات افغان به سرعت تلاش کرده اند منازعه با طالبان خاتمه یابد و به گفتۀ رئیس جمهور غنی "جنگ اعلام ناشده" میان کابل و اسلام آباد نیز پایان یابد.

اما پس از حملۀ مرگبار ماه آگست سال ۲۰۱۵ در منطقۀ شاه شهیدکابل که در نتیجۀ آن ده ها نفر کشته و صد ها تن دیگر زخمی گردید، حکومت افغانستان به صورت صریح و ضمنی، پاکستان را در آن حمله مقصر دانست.

از آن پس، با وجود تماس های وقفه یی میان مقامات دو کشور، روابط میان کابل و اسلام آباد همواره تیره باقی مانده و مقامات هر دو کشور یکدیگر را بر حمایت از تندروان متهم می کنند.

علاوه بر حکومت افغانستان، مقامات امریکایی به شمول دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده نیز پاکستان را بر حمایت از گروه های تندرو و دهشت افگن متهم کرده اند.

اما اسلام آباد نه تنها اتهامات کابل و واشنگتن را رد کرده، بلکه مقامات پاکستانی گفته اند که آنان حامی تندروان و گروه های دهشت افگن نبوده اند، بلکه قربانی اعمال آنان می باشند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG