لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر خارجۀ پاکستان: حکومت کابل فاسد است


خواجه محمد آصف، وزیر خارجۀ پاکستان، حین سفرش به ایالات متحده، با مقامات ارشد ملکی و نظامی امریکا در مورد اوضاع افغانستان گفتگو کرد
خواجه محمد آصف، وزیر خارجۀ پاکستان، حین سفرش به ایالات متحده، با مقامات ارشد ملکی و نظامی امریکا در مورد اوضاع افغانستان گفتگو کرد

وزیر خارجۀ پاکستان، حکومت افغانستان را متهم به فساد کرد و ادعا کرد که اردوی آن کشور به گروه طالبان سلاح به فروش می رساند.

خواجه محمد آصف، روز پنجشنبه همچنین اظهارات مقامات امریکایی به شمول دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده را "اتهامات توهین آمیز" عنوان کرد که گفته اند، اسلام آباد از گروه های تندرو حمایت می کند.

آقای آصف تاکید کرد که چنین اتهامات می تواند روابط دو جانبۀ اسلام آباد و واشنگتن را که به گفتۀ وی از قبل با "بی اعتمادی" دچار است، بیشتر متزلزل سازد.

وزیر خارجۀ پاکستان حکومت کابل را در حالی متهم به فساد کرد که در ماه جولای ۲۰۱۷، نواز شریف، صدراعظم پیشین آن کشور، پس از آن از سمت اش کنار گیری کرد که محکمۀ عالی پاکستان وی را به دلیل داشتن دارایی‌ در خارج از پاکستان و پنهان نگهداشتن آن، سلب صلاحیت کرد و از او خواست تا به صورت فوری از سمت‌اش کنار برود.

در حال حاضر، ادارۀ مبارزه بر ضد فساد اداری پاکستان تحقیقات جنایی را آقای شریف را آغاز کرده است.

نواز شریف، صدراعظم پیشین پاکستان، اتهام فساد اداری علیه خود را رد کرد، اما پس از حکم محکمۀ آن کشور از سمت اش، کنار رفت
نواز شریف، صدراعظم پیشین پاکستان، اتهام فساد اداری علیه خود را رد کرد، اما پس از حکم محکمۀ آن کشور از سمت اش، کنار رفت

وزیرخارجۀ پاکستان که در مرکز تحقیقات انستتیوت صلح ایالات متحده صحبت می کرد، همچنین ادعا کرد که عامل جنگ و بی ثباتی در افغانستان، تنها به اتهامات ایالات متحده مبنی بر حمایت اسلام آباد از گروه های تندرو در داخل قلمرو آن کشور خلاصه نمی شود.

خواجه محمد آصف گفت که مقامات امریکایی به خصوص رئیس جمهور این کشور تنها به اتهاماتی متکی اند که گویا پناهگاه های امن برای تندروان در پاکستان فراهم می شود، در حالیکه به گفتۀ وی بی ثباتی در افغانستان عوامل متعدد دارد.

آقای آصف گفت "آنچه در افغانستان می گذرد، ابعاد زیاد دارد. یک حکومت فاسد در کابل است. میلیارد ها دالر را در افغانستان تزریق کردید که به هیچ جایی نرسید. تجارت مواد مخدر ۳۷۰۰ در صد {در افغانستان} افزایش یافته است. ما شریک چنین جنایات نیستیم."

وزیر خارجۀ پاکستان همچنین ادعا کرد که اردوی افغانستان برای گروه طالبان سلاح به فروش می رساند، اما در مورد جزئیات چنین ادعا، چیزی بیان نکرد.

آقای آصف در مورد ادعای مقامات امریکایی مبنی بر اینکه پاکستان به تندروان پناهگاه امن فراهم می کند همچنین گفت "اگر برای یک لحظه اعتراف کنیم که اتهامات آنان درست است که ما در قلمرو خود پناهگاه فراهم کرده ایم، کی ها مسوول تجارت مواد مخدر اند؛ کی ها مسوول فساد در کابل اند؛ کی ها به طالبان سلاح می فروشند؛ و داعش را به افغانستان میاورند؟"

اظهارات وزیر خارجۀ پاکستان دو روز پس از آن بیان شد که مقامات نظامی امریکایی گفتند که به باور آنان استخبارات نظامی پاکستان یا ISI با گروه های تندرو در ارتباط است.

در واکنش به اظهارات نظامیان امریکایی، جنرال آصف غفور، سخنگوی اردوی پاکستان، تائید کرد که استخبارات آن کشور با گروه های تندرو در ارتباط است، اما چنین ارتباط را یک امر معمول استخباراتی عنوان کرد.

جنرال غفور گفت "بین ارتباط و حمایت تفاوت وجود دارد. یکی از ادارات استخباراتی را در هر کشوری که باشد نام ببرید که با همچو گروه ها ارتباط نداشته باشد."

آصف غفور، سخنگوی استخبارات نظامی پاکستان یا ISI تماس با گروه های تندرو را یک اقدام معمول استخبارات عنوان کرد
آصف غفور، سخنگوی استخبارات نظامی پاکستان یا ISI تماس با گروه های تندرو را یک اقدام معمول استخبارات عنوان کرد

بر خلاف ادعای مقامات افغانستان و ایالات متحده مبنی بر حمایت پاکستان از گروه های تندرو و دهشت افگن، وزیر خارجۀ پاکستان ادعا کرد که پاکستان "یگانه کشور در جهان است که بر ضد گروه های دهشت افگنی، موفقانه مبارزه کرده است" و حال هم حاضر است با ایالات متحده در این راستا همکاری کند.

آقای آصف گفت "اگر شما می خواهید آنان {تندروان} را از بین ببریم، ما چنین کار را خواهیم کرد. هر اقدامی که شما بخواهید، علیه آنان {تندروان} انجام خواهیم داد. اما اتهامات توهین آمیز غیر قابل قبول است."

سفارت افغانستان مستقر در شهر واشنگتن دی سی در رابطه ابراز نظری نکرد و ارتباط ما با وزارت خارجۀ أفغانستان در کابل برقرار نشد.

اما حکومت افغانستان در ۱۶ سال گذشته همواره پاکستان را متهم به حمایت و تمویل گروه های تندرو و دهشت افگن کرده است. حتی سه سال قبل حکومت افغانستان تهدید کرده بود که هرگاه پاکستان دست از حمایت تندروان بر ندارد، به شورای امنیت ملل متحد شکایت خواهد کرد، تهدیدی که تا حال عملی نشده است.

با وجود ادعا های دوامدار کابل مبنی بر حمایت اسلام آباد از تندروان، مقامات عالی رتبه پاکستان از جمله سرتاج عزیز، مشاور روابط خارجی صدراعظم آن کشور، ادعا می کند که کشورش خود قربانی خشونت های مرگبار افراط گرایی بوده است و روی همین دلیل، مبارزۀ پاکستان در برابر دهشت افگنان ادامه دارد.

اما مقامات افغانستان بار ها گفته اند که مرگ ملا محمد عمر، رهبر پیشین طالبان، و کشته شدن جا نشین وی، ملا اختر محمد منصور، در قلمرو پاکستان و موجودیت پاسپورت پاکستانی نزد وی، موجودیت شورای کویته، شورای پشاور و پناهگاه های شبکه حقانی در آن کشور، مصداق ادعای آنان است.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG