لینک های دسترسی

Breaking News

نشست هند در مورد افغانستان؛ چین و پاکستان شرکت نکردند


نشست هند در مورد افغانستان با حضور مشاوران امنیت ملی و تحلیلگران امنیتی هند، ایران، روسیه، قزاقستان، قرغیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و اوزبیکستان در دهلی جدید برگزار شد، اما نمایندگان چین و پاکستان در این نشست شرکت نکردند.

در این نشست که زیر عنوان "گفتمان امنیت منطقه‌ای دهلی" روز چهارشنبه دهم نومبر (۱۹ عقرب) در شهر دهلی جدید، پایتخت هند برگزار شد، چگونگی تعامل با افغانستان زیر سلطۀ طالبان به بحث و بررسی گرفته می‌شود.

تا هنوز مشخص نشده است که آیا طالبان نیز در نشست دهلی دعوت شده بودند یا خیر، اما نمایندۀ آن گروه در این نشست حضور نداشت.

اجیت دووال، مشاور امنیت ملی هند در آغاز این نشست گفت که زمان رایزنی وهماهنگی بیشتر میان کشورهای منطقه در مورد افغانستان فرا رسیده است. او گفت: "همه با دقت تمام انکشافات را در آن کشور [افغانستان] زیر نظر داریم. این [انکشافات] پیامدهایی نه تنها برای مردم افغانستان، بلکه برای همسایگان آن و منطقه دارد."

مشاوران امنیت ملی هشت کشور شرکت کننده در این نشست در بیانیه‌های افتتاحیۀ کوتاه خود بر تلاش‌های جمعی برای مقابله با تهدیداتی مانند دهشت افگنی و قاچاق مخدرات از افغانستان و فراهم آوری کمک‌های بشردوستانه به این کشور پیش از فرارسیدن فصل زمستان تاکید کردند.

به نقل از خبرگزاری دولتی ایران، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز با اشاره به چالش‌های تروریزم و بحران پناهجویان گفت: "راه حل [معضل افغانستان] تنها از طریق تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام است. ما همواره تاکید کرده و می‌کنیم که صلح خواست همگانی مردم و اقوام افغانستان است."

نصرالله رحمت‌جان محمودزاده، مشاور امنیت ملی تاجیکستان نیز از وضعیت افغانستان پس از مسلط شدن طالبان در آن کشور ابراز نگرانی کرد. او گفت: "وضعیت کنونی خطر و امکان بیشتری برای رشد قاچاق مواد مخدر، تروریزم و جنایت ایجاد می‌کند. مرز تاجیکستان و افغانستان در حال حاضر زیر تاثیر عوامل منفی پیچیدۀ زیادی است. افغانستان ممکن است در زمستان آینده با یک فاجعه انسانی روبرو شود. ما باید راه حلی برای تامین تمام نیازهای مردم افغانستان پیدا کنیم."

با مسلط شدن طالبان، نفوذ پاکستان که روابط نزدیک با طالبان دارد، بر این کشور گسترش یافته است.پاکستان در دو دهۀ پسین به حمایت از گروه طالبان و فراهم آوری پناهگاه و امکانات برای شورشگری آن گروه در افغانستان متهم است، هرچند مقام‌های پاکستانی این اتهامات را رد می‌کنند.

از سوی دیگر، طالبان که در پی خروج قوای خارجی از افغانستان، کاهش کمک‌ها به این کشور و انجماد سرمایه‌های بانک مرکزی افغانستان در بانک‌های خارجی با بحران شدید مالی روبرو اند، برای فرار از این بحران مالی، آرزومند جلب سرمایه‌گذاری چین اند.

چین به بهانۀ اینکه برگزاری این نشست با برنامۀ دیگر آن کشور در تصادم بود از شرکت در نشست دهلی پرهیز کرد و پاکستان هم این نشست را تحریم کرده و معید یوسف، مشاور امنیت ملی آن کشور هند را به ایجاد اغتشاش در منطقه متهم کرد.

کارشناسان مستقل امنیتی در هند و دپلوماتان پیشین آن کشور که در سال‌های پسین در افغانستان کار کرده اند، تعامل با طالبان را برای مقابله با نفوذ پاکستان و چین ضروری می‌پندارند.

نشست دهلی جدید، درست یک روز پیش از نشست دیگری در مورد افغانستان به میزبانی پاکستان برگزار می‌شود. امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ کابینۀ طالبان روز چهارشنبه برای شرکت در نشست پاکستان وارد اسلام آباد شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با اشاره به نشست‌های اسلام آباد، مسکو، تهران و دهلی جدید در مورد افغانستان ابراز خوشبینی کرد و گفت که این نشست‌ها نشان می‌دهد که تمام منطقه خواستار تامین ثبات و امنیت در افغانستان است. او ابراز امیدواری کرد که این نشست‌ها راهی را برای درک متقابل که به سود افغانستان باشد، پیدا کند.

چند هفته پیش، جامعۀ جهانی به فراهم آوری مساعدت ۱.۱ میلیارد دالری به مردم افغانستان تعهد کردند؛ کشوریکه به گفتۀ مقام‌های ملل متحد با رویکار آمدن حکومت به رهبری طالبان با فقر، گرسنگی، بحران اقتصادی و فاجعۀ بشری روبرو شده است.

XS
SM
MD
LG