لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو و امریکا راکت پتریوت در ترکیه مستقر می کند


جورج لیتل، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده به خبرنگارانی که همراه پنیتا سفر می کنند گفت که وزیر دفاع ایالات متحده در مسیر عزیمتش از افغانستان به ترکیه امر این اعزام را امضا کرد و از 400 عسکر ایالات متحده خواست تا دو بطریه(قطعه و تجهیزات توپخانه یی) راکت پتریوت را در مناطق افشا نشده در ترکیه فعال سازند.

آلمان و هالند تا اکنون به تامین دو بطریه سیستم های دفاع راکتی ایالات متحده موافقت کرده اند و آلمان 400 سرباز و هالند 360 سرباز برای تقویت نیروی نظامی می فرستد. به این ترتیب شمار کلی بطریه های پتریوت در ترکیه به شش می رسد.

قانونگذاران آلمانی روز جمعه با 461 رای در مقابل 86 اعزام دو بطریه(قطعه و تجهیزات توپخانه یی) یی راکت پتریوت را تصویب کردند. این التزام به المان اجازه می دهد که حداکثر 400 سرباز تا ماه جنوری سال 2014 اعزام شود.

وزرای خارجه ناتو تقاضای ترکیه به راکت های پتریتوت را به تاریخ سی ام نومبر قبول کرد.

نگرانی ترکیه از سوریه

عده ای از مرمی های توپخانه یی سوریه در قلمرو ترکیه از زمان شروع جنگ در این کشور عربی درماه مارچ 2011 فرودآمده است.

لئون پنیتا، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا
لئون پنیتا، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا
ترکیه رژیم بشار الاسد رئیس جمهور سوریه را محکوم کرده و از شورشیان سوری حمایت کرده و به پناهندگان سوری سرپناه فراهم کرده است.


انقره به طور خاص نگران است که اسد ممکن به قدر کافی از روی ناامیدی از سلاح کیمیایی استفاده کند.

طی توقف کوتاه در پایگاه هوایی انسیرلیک، اقای پنیتا به سربازان ایالات متحده گفت که ترکیه ممکن راکت های پتریوت را لازم داشته باشد که قادر است راکت های بالستیک بردکوتاه و طیارات را سرنگون سازد.

این سیستم راکتی از یک عملیات تهاجمی یا زون ممنوعه پرواز حمایت نمی کند.
بیانیه ناتو

پنیتا گفت: "ما بتوانیم به ترکیه کمک کنیم تا از نوعی دفاع راکتی برخوردار شود که ممکن این کشور برای مواجه شدن با تهدید پیش رو از جانب سوریه لازم داشته باشد."

اوآنا لونجسکو، سخنگوی ناتو روز جمعه در یک بیانیه به نشر رسیده گفت که این اعزا م تنها دفاعی خواهد بود.

او گفت که این سیستم راکتی از یک عملیات تهاجمی یا زون ممنوعه پرواز حمایت نمی کند. هدف این سیستم جلوگیری از تهدیدات علیه ترکیه، دفاع از مردم و قلمرو ترکیه و فرونشاندن بحران در سرحد جنوب شرق ناتو است.

پنیتا درمورد اینکه چه وقت این بطریه ها به ترکیه عزیمت خواهند کرد وبرای چه مدت زمانی باقی خواهند ماند چیزی نگفت.

اوایل این هفته در برلین آلمان، مایکل لینک معاون وزیرخارجه آلمان به قانونگذاران کشور گفت که طرح های فعلی تقاضای استقرار این راکت ها را در کاهرامانماراس در فاصله 60 مایلی شمال سرحد ترکیه با سوریه تقاضا کرد.

مارک روت، صدراعظم هالند پنجشنبه گفت که هالند آلمان و ایالات متحده با ترکیه از نزدیک برای مطمئن ساختن از آن کار می کنند که راکت های پتریوت به زودی ممکن اعزام شود. اما او پیشبینی کرد که آنها ممکن قبل از ختم ماه جنوری عملیاتی نشود.

ترکیه در سال 1952 سه سال بعد از تشکیل ناتو، به آن ائتلاف پیوست.
XS
SM
MD
LG