لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان در پارا المپیک


محمد فهیم رحیمی در حال تمرین
محمد فهیم رحیمی در حال تمرین

از افغانستان امسال یک نفر در مسابقات پارالمپیک لندن شرکت نمود: فهیم رحیمی، وزنه‌بردار معلول افغان که در جریان جنگ‌های داخلی این کشور پایش را از دست داد

مسابقات پارالمپیک لندن چهاردهمین دوره از این نوع المپیک می‌باشد که از ۲۹ اگست تا ۹ سپتامبر ۲۰۱۲ در ۲۱ رشتهٔ ورزشی برگزار خواهد شد.

از افغانستان امسال یک نفر در مسابقات پارالمپیک لندن شرکت نمود: فهیم رحیمی، وزنه‌بردار معلول افغان که در جریان جنگ‌های داخلی این کشور پایش را از دست داد.


رحیمی هژده سال قبل، زمانیکه ۱۲ ساله بود، برای خرید سودا در شهر کابل به بازار فرستاده شد، در طول راه او با انفجار ماین تعبیه شده عساکر شوروی برخورد نموده و یک پایش را از دست داد.

فهیم رحیمی روز های دردناکی را سپری نمود، به گفته خودش میدید که رفقایش می دوند و یا فوتبال بازی میکنند اما او در حالیکه علیل و ناتوان بود حتی قدم ماندن عادی برایش دشوار شده بود.

اداره صلیب سرخ جهانی به دادش رسید و یک پای مصنوعی را برایش اعطا کرد.
رحیمی، با این پا، یاد گرفت که راه برود و زندگی کند، ازدواج کند و فرزند داشته باشد.

علاقه مفرط او به ورزش بود که به جانب وزنه برداری کشانیده شد، او در ابتدا در کلپ های شخصی تمرین مینمود تا اینکه عضو کمیته المپیک در رشته وزنه برداری شد و تمرینات خود را در استدیوم کابل که زمانی طالبان مردم را در آن اعدام علنی مینمودند، آغاز نمود.

فهیم رحیمی در مسابقات پارا المپیک سال ۲۰۰۸ بیجینگ اشتراک نمود و باوجودیکه امتیازی را کسب ننمود ولی تجربه بزرگی در زندگی اش بود. او از پا ننشست و باز هم به تمرینات اش ادامه داد.

این ورزش کار مصمم افغان نیمی از روز را به کار تاکسی رانی در کابل صرف میکند و نیم دیگر روز را به تمرینات وزنه برداری تخصیص داده است.

آرزوی فهیم رحیمی، حمل پرچم افغانستان در المپیک معلولین برای یکبار دیگر بود، و نهایتاً او موفق شد، از جمع چندین ورزشکار معلول افغان، امتیاز اشتراک در پارا المپیک لندن را کسب کند.

افغانستان در پارا المپیک سال ۲۰۱۲ لندن قادر به کسب مدال نشد اما رحیمی میخواهد نمونه و الگوی خوبی برای دیگر معلولین افغان باشد تا آنان هیچگاه امید را برای داشتن یک زندگی عادی و حتی بالاتر از آن از دست ندهند.

در مسابقات تابستانی پارا المپیک لندن که ۱۴ امین از نوع خود میباشد با اشتراک ۴۲۰۰ وزرشکار معلول از ۱۶۴ کشور جهان دایر میگردد.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG