لینک های دسترسی

Breaking News

توزیع پاسپورت در کابل آغاز، اما در ولایات متوقف شد


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

ریاست عمومی پاسپورت وزارت داخلۀ حکومت طالبان از آغاز روند توزیع پاسپورت در کابل خبرداده و می‌گوید که روزانه برای ده‌ها نفر پاسپورت توزیع خواهد شد.

شفیع الله تسل، آمر مطبوعات این اداره روز دوشنبه ۱۴ مارچ (۲۳ حوت) به صدای امریکا گفت: "قسمیکه در جریان استید، هموطنان ما در شش الی هشت ماه گذشته فورم آنلاین برای اخذ پاسپورت خانه‌پری کرده بودند که ما امروز برای آن‌ها کار را شروع و جدول زمانی را آماده کرده‌ایم و آنان مطابق این جدول می‌توانند به ریاست پاسپورت مراجعه کنند."

آقای تسل افزود که در حال حاضر، تنها به کسانی پاسپورت می‌دهند که پیش از این فورم درخواست پاسپورت را به گونۀ آنلاین خانه‌پری کرده اند، و با ختم این روند، توزیع پاسپورت به تمام شهروندان این کشور در کابل آغاز خواهد شد.

او از متقاضیان پاسپورت خواست که بر اساس جدول زمانی که از سوی ریاست عمومی پاسپورت تعیین شده مراجعه کرده و کارهای شان را به پیش‌ ببرند.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان به تاریخ ۱۵ اگست، صدور پاسپورت در آن کشور متوقف شد، تا اینکه به تاریخ ۱۵ اکتوبر روند توزیع پاسپورت در کابل از سر گرفته شد.

با وصف تقاضا‌ی شدید، ریاست پاسپورت به تاریخ ۱۵ نومبر اعلام کرد که به دلیل مشکلات تخنیکی و از کار افتادن برخی وسایل، به ویژه دستگاه‌های بایومتریک، توزیع پاسپورت در کابل تا اطلاع بعدی متوقف شده است.

در اخرین مورد روند توزیع پاسپورت بار دیگر در اوایل جدی امسال، پس از آن متوقف شد که وزارت داخلهٔ طالبان گفته بود که افراد این گروه از وقوع یک حمله انتحاری بر ریاست پاسپورت کابل جلوگیری کرده اند.

توقف توزیع پاسپورت در ولایات

همزمان با آغاز توزیع پاسپورت در کابل مسوولان ریاست عمومی پاسپورت می‌گویند که این روند را در ولایات متوقف کرده اند. آقای تسل دلیل توقف توزیع پاسپورت در ولایات را رسیدگی به درخواست‌های متقاضیان و تصفیه حسابات مالی به دلیل پایان سال مالی عنوان کرد.

او افزود: "سال مالی ما رو به اختتام است و ما حسابات مالی خود را تصفیه می‌کنیم و این کار یک هفته یا دو هفته دیگر را در بر می‌گرد و ما دوباره فعالیت خود را در ولایات آغاز خواهیم کرد."

پیش از این ریاست پاسپورت گفته بود که با آغاز توزیع پاسپورت در تمام ولایات این کشور، متقاضیان باید به ولایت‌های مربوطه شان برای دریافت پاسپورت مراجعه کنند. بر اساس معلومات این ریاست، دفاتر ولایتی پاسپورت پیش از این، روزانه در حدود دو تا ۳۰۰۰ پاسپورت را طی مراحل می‌کردند.

این در حالی است که بسیاری از متقاضیان پاسپورت از عدم مدیرت طالبان برای توزیع این روند در کابل و ولایات انتقاد کرده و گفته اند که کارمندان این ریاست، توان رسیدگی به طی مراحل تمامی اسناد شان را ندارند.

آنان از مسوولان این اداره خواستند که برای رسیدگی به مشکلات مراجعین در کابل و ولایات تلاش کرده و زمنیه بهتر را در این بخش فراهم سازند.

XS
SM
MD
LG