لینک های دسترسی

Breaking News

روند توزیع پاسپورت در پنجشیر متوقف شد – مقام‌ها


بازارک، مرکز ولایت پنجشیر
بازارک، مرکز ولایت پنجشیر

مقام‌های طالبان در ولایت پنجشیر می‌گویند که روند توزیع پاسپورت به دلیل مشکلات تخنیکی در این ولایت متوقف شده است.

احمد کبیر حماس، مدیر پاسپورت این ولایت روز چهارشنبه دوم فبروی (۱۳ دلو) به خبرنگاران گفت که ممکن توزیع پاسپورت تا دو هفتۀ دیگر در این ولایت متوقف باشد.

آقای حماس افزود که پس از برطرف شدن مشکلات تخنیکی، توزیع پاسپورت به مراجعین را در این ولایت از سر خواهند گرفت. او تاکید کرد که تلاش‌ها برای حل این مشکل تخنیکی جریان دارد، اما واضح نکرد که کدام مشکلات تخنیکی سبب توقف توزیع پاسپورت شده است.

مدیر پاسپورت پنجشیر همچنین گفت که قرار است در این مدت، مدارک صدها نفر برای چاپ پاسپورت شان به کابل انتقال داده شود.

با آغاز روند توزیع پاسپورت در ولایت پنجشیر، هزاران باشندۀ این ولایت در هفته‌های اخیر، درعقب دروازۀ مدیرت پاسپورت در این ولایت صف کشیده و برای اخذ پاسپورت تلاش می‌کنند.

افضل یکی از باشندگان این ولایت به صدای امریکا گفت که روند توزیع پاسپورت در این ولایت از آغاز تا حال به کندی به پیش‌ رود و ادارۀ پاسپورت این ولایت توان توزیع پاسپورت به تمامی متقاضیان را ندارد.

آقای افضل افزود که روزانه از ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر برای گرفتن پاسپورت به این نهاد مراجعه می‌کنند، اما مدیرت پاسپورت تنها ظرفیت رسیدگی به اسنادهای حدود ۱۰۰ نفر را در روز دارد.

اسدالله، یکی از باشندگان دیگر ولایت پنجشیر گفت که مقام‌های محلی این ولایت از عدم رسیدگی به اسنادهای متقاضیان پاسپورت این ولایت آگاه اند و تا کنون هیچ اقدامی برای رفع مشکلات مردم نکرده اند.

او افزود: "یک هفته است که در پنجشیر استم تا کارهای پاسپورت خود و خانواده‌ام را پیش ببرم، اما بیروبار زیاد است، کارهای مردم به سرعت پیش نمی‌رود. نیم روز وسایل تخنیکی ریاست پاسپورت خراب می‌باشد و نیم روز مسوولی در قوماندانی امنیه نمی‌باشد تا عریضه‌ها را امضا کند."

بر اساس تصمیم تازۀ طالبان، باشندگان هر ولایت‌، تنها حق دارند در ولایت خود پاسپورت اخذ نمایند و آنان نمی‌تواند برای دریافت پاسپورت به ولایت دیگر مراجعه کنند.

با آنکه روند توزیع پاسپورت در پنجشیر متوقف شده، اما هنوز هم ده‌ها نفر به مرکز این ولایت مراجعه کرده تا کارهای شان را به پیش‌ ببرند.

محمد یاسین یکی از باشندگان دیگر پنجشیر گفت که مدیریت پاسپورت این ولایت باید در این مدت که فعالیت‌هایش را متوقف کرده، مشکلات تخنیکی خود را حل کرده تا با آغاز مجدد روند توزیع پاسپورت، دیگر بهانه‌ای برای آنان نماند.

آقای یاسین افزود که بیش از ده روز است که به دنبال کارهای خود و خانواده‌ اش برای اخذ پاسپورت است، اما تا کنون موفق به پیشبرد کارهای آنان نشده است.

مسوولان محلی ولایت پنجشیر می‌گویند که تقاضای مردم برای اخذ پاسپورت در این ولایت بیشتر است و آنان تلاش دارند تا به تمام مردم رسیدگی کنند.

آنان همچنین می‌گویند که در هفته‌های اخیر صدها نفر پاسپورت شان را به دست آورده و روند انتقال پاسپورت‌های چاپ شده از کابل به این ولایت جریان دارد.

این در حالی است که روند توزیع پاسپورت از چند هفته به این‌سو در کابل متوقف است و طالبان تا کنون موفق به از سرگیری این روند نشده اند.

مقام‌های طالبان هرچند تا کنون به گونۀ واضح در مورد علت متوقف شدن فعالیت ریاست پاسپورت در کابل چیزی نگفته اند، اما تهدیدات امنیتی یکی از عوامل متوقف شدن فعالیت این ریاست گفته شده است.

فعالیت این ریاست دو روز پس از آن، متوقف شد که وزارت داخلهٔ طالبان گفته بود که افراد این گروه از وقوع یک حمله انتحاری بر ریاست پاسپورت کابل جلوگیری کرده اند.

XS
SM
MD
LG