لینک های دسترسی

Breaking News

دور دوم مذاکرات صلح افغانستان تا دو روز دیگر آغاز می‌شود


یک عضو هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان گفته است که بر اساس فیصله‌ای که با نمایندگان طالبان صورت گرفته است، دور دوم مذاکرات صلح افغانستان تا روز شنبه آغاز خواهد شد.

غلام فاروق مجروح، یک عضو هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان امروز پنجشنبه ۷ جنوری (۱۸ جدی) با فرستادن پیامی به رسانه‌ها گفت که کمیته‌های کاری دوجانب مذاکرات، جلسۀ مقدماتی شان را دیروز شام آغاز کردند.

او افزود: "قرار بر این شد که روز شنبه هردو جانب با آجندای توحید شده دور دوم مذاکرات صلح را آغاز بکنند".

هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان به هدف آغاز دور بعدی مذاکرات صلح روز سه شنبه پنجم جنوری (۱۶ جدی) به قطر رسید.

حبیبه سرابی، یک عضو این هیات گفته است که دور دوم مذاکرات توام با "نگرانی‌ها و امیدها" است. او همچنین گفته است که در دور دوم مذاکرات بحث‌ها "سخت و نفس‌گیر" خواهد بود.

در همین حال امرالله صالح، معاون اول رییس جمهور افغانستان گفته است که مسوول طولانی‌شدن پروسۀ صلح حکومت نه، بلکه طالبان است، چون به گفتۀ وی آن گروه با واقعیت‌های کنونی این کشور کنار نمی‌آید و آن را نمی‌پذیرد.

آقای صالح که در یک نشست در ننگرهار صحبت می‌کرد، گفت که این‌بار حکومت افغانستان می‌خواهد مذاکرات صلح بر اساس شریعت و سنت به پیش برود؛ ولی طالبان توافقنامۀ دوحه با امریکا را ملاک گفتگوها می‌دانند.

او افزود: "به این معنا است که موضوع اساسی بر سر قدرت است نه دین، این نه جهاد است، نه دین است، نه شریعت است و نه سنت محمدی".

همچنان آقای صالح افزود که این بار هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان از طالبان خواهد پرسید که هدف آن گروه از نظام اسلامی چیست و آن را تعریف کنند؛ آنچه به باور وی طالبان تعریفی از آن ندارند.

XS
SM
MD
LG