لینک های دسترسی

Breaking News

دانش: توافقنامۀ دوحه تضمینی برای ثبات آیندۀ افغانستان ندارد


معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان گفته است که اگر توافقنامۀ ایالات متحده و طالبان، به صورت اساسی بازنگری نشود، روند صلح افغانستان با چالش‌های بیشتر مواجه خواهد شد.

محمد سرور دانش روز چهارشنبه ۱۰ فبروری (۲۲ دلو) در دیدار با خوان پدرو شیرر، رییس نمایندگی کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ گفته است که این توافقنامه منجر به صلح افغانستان نمی‌شود.

دفتر مطبوعاتی معاونت دوم ریاست جمهوری به نقل از آقای دانش نگاشته است: "این موافقتنامه در شرایط خاص و با عجله امضا شد و در این سند هیچ تضمینی برای ثبات افغانستان در آینده و به ثمر نشستن پروسه صلح وجود ندارد."

آقای دانش تاکید کرده است که دولت و مردم افغانستان توقع دارند تا ادارۀ جو بایدن این توافقنامه را بازنگری کند، ورنه احتمال دارد که خشونت‌ها در افغانستان افزایش یابد.

پیش از این، انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده گفته بود که واشنگتن جزییات توافقنامۀ امریکا-طالبان را بررسی می‌کند.

بر اساس این توافقنامه که به تاریخ ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ در شهر دوحۀ قطر امضا شد، طالبان به کاهش خشونت، قطع رابطه با گروه‌های دهشت افگن به شمول القاعده و مذاکرات صلح با حکومت افغانستان تعهد کرده است. اما مقام‌های افغان می‌گویند که طالبان به هیچ یک از تعهدات شان عمل نکرده اند.

مقام‌های امریکایی نیز ضمن تقبیح خشونت فزاینده در افغانستان گفته اند که گروه طالبان روابط شان را با القاعده قطع نکرده اند.

از سویی هم، لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا هفتۀ گذشته در گفتگوی تیلفونی با رییس جمهور افغانستان گفته است که واشنگتن از صلحی حمایت می‌کند که در نتیجهٔ آن آتش‌بس دایمی به دست آید.

این در حالی است که مذاکرات صلح افغانستان در دوحه متوقف شده است و شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان دیروز گفت که هیات تماس طالبان در دوحه باقی مانده و سایر اعضای رهبری در سفرهای حاشیه‌ای به سر می‌برند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان نیز از کشورهای کمک‌کنندۀ صلح افغانستان به شمول قطر، خواست بر طالبان فشار بیاروند تا آنان به میز مذاکره حاضر شوند.

XS
SM
MD
LG