لینک های دسترسی

Breaking News

زیلینسکی: آماده‌ام با پوتین مذاکره کنم


ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، ابراز آمادگی کرده تا با همتای روسی اش، ولادیمیر پوتین، مذاکره کند
ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، ابراز آمادگی کرده تا با همتای روسی اش، ولادیمیر پوتین، مذاکره کند

ولادمیر زیلینسکی،‌ رییس جمهور اوکراین روز یکشنبه ۲۰ مارچ (۲۹ حوت) گفت که آماده است با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، مذاکره کند، اما هشدار داد که اگر دستیابی به توافق با شکست مواجه شود، "به معنی جنگ سوم جهانی خواهد بود."

رییس جمهور زیلینسکی در مصاحبه‌ای با شبکهٔ تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: "فکر می‌کنم ما نمی توانیم این جنگ را بدون مذاکراه، حل کنیم."

آقای زیلینسکی خواهان صلح همه جانبه با مسکو به گونه‌ای شده است که تمامیت ارضی در کشورش اعاده شود و عدالت برای اوکراینی‌ها تامین گردد.

در همین حال،‌ مذاکره کنندهٔ ارشد روسیه گفته است که هیات‌های مذاکره کنندهٔ‌ دو کشور در روز‌های اخیر به یک توافق نزدیک شده اند که بر اساس آن، اوکراین "از پیوستن با ناتو صرف نظر می کند و بی‌طرفی را اختیار" می کند.

آقای زیلینسکی به سی‌ان‌ان گفت که نیروهای روسی وارد اوکراین شدند تا "ما را نابود کنند و بکشند" اما تاکید کرد که اوکراین از حاکمیت و تمامیت ارضی خود نمی‌گذرد.

رییس جمهور زیلینسکی خطاب به رییس جمهور پوتین گفت : "روس‌ها کودکان ما را کشتند. شما بیش از این نمی توانید وضعیت را به عقب برگردانید. شما نمی توانید از اوکراین تقاضا کنید تا بخشی از قلمرو‌اش را به حیث جمهوریت‌های مستقل بپذیرد. چنین نوع سازش‌ها به سادگی نادرست است."

ماریوپل

در همین حال،‌ از شهر ماریوپل گزارش شده است که قوای روسی یک مکتب هنرها را که نزدیک به ۴۰۰ نفر در آن پناه برده بودند، هدف حملهٔ بمی قرار داده است. شورای شهر ماریوپل روز یکشنبه ۲۰ مارچ گفت که این مکتب ویران شده است، اما در مورد بازماندگان این حمله تا حال معلوماتی در دست نیست.

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، در مصاحبه‌ای با تلویزیون سی‌بی‌اس امریکا گفته است که به باور او، نیروهای روسی به دلیلی به "حملات وحشیانه علیه غیر نظامیان متوسل می شوند، زیرا عملیات نظامی آنها متوقف ساخته شده است."

وزیر دفاع امریکا همچنین گفته است که حملات قوای روسیه در سراسر اوکراین غیر موثر بوده است، زیرا ایالات متحده و متحدین ناتو به فراهم آوری تسلیحات برای قوای اوکراینی ادامه می دهد.

چند روز قبل نیز نیروهای روسی یک تیاتر را در شهر بندری ماریوپل هدف حملهٔ بمی قرار دادند که صد‌ها نفر در آن پناه برده بودند.

در همین حال، روسیه به نیروهای اوکراینی در شهربندی ماریوپل ضرب الاجل تعیین کرده تا اوایل صبح دوشنبه ۲۱ مارچ (اول حمل) تسلیم شوند.

اما ساعاتی قبل، رینا ورشچوک، معاون صدراعظم اوکراین، تعیین ضرب الاجل از سوی نظامیان روسی را رد و گفت که "هیچ صحبتی از تسلیم شدن و به زمین گذاشتن سلاح وجود ندارد. ما قبلاً به روس‌ها در این مورد اطلاع داده ایم."

تلفات در جنگ اوکراین
مقام‌های ایالات متحده تخمین کرده اند که نیروهای اوکراینی از آغاز حمله نظامی روسیه بر آن کشور تا حال بیش از سه هزار قوای روسی را کشته اند. مقام‌های اوکراینی گفته اند که در جریان حملهٔ تهاجمی روسیه بر آن کشور، پنج جنرال روسی نیز کشته شده اند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد گزارش داده است که دست کم ۹۰۲ غیر نظامی، به شمول ۱۱۲ کودک، در جریان جنگ اوکراین کشته شده اند و دست کم ۱۴۵۹ غیر نظامی دیگر زخمی شده اند. اما در این گزارش آمده است که شماری تلفات واقعی غیرنظامیان اوکراینی احتمالاََ بیشتر است.

پس از حملهٔ نظامی روسیه بر اوکراین که به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ آغاز شد، بیش از ۳.۳ میلیون‌ شهروند اوکراینی مجبور به ترک کشور‌شان شده اند و بیش از ۶.۵ میلیون اوکراینی دیگر از خانه‌ها‌شان بی‌جا شده اند.

فلیپو گراندی، کمیشنر عالی ملل متحد در امور پناهندگان در یک تویت گفته است که "جنگ در اوکراین آنقدر ویرانگر بوده است که ۱۰ میلیون نفر یا در داخل کشور از خانه‌های‌شان بی‌جا شده اند و یا به خارج از آن کشور مهاجر شده اند."

XS
SM
MD
LG