لینک های دسترسی

Breaking News

بامیانی‌ها خواستار راه اندازی کمپاین‌های بیشتر پولیو اند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

باشند‌گان ولایت بامیان از مقامات صحی می‌خواهند تا تعداد کمپاین‌های پولیو را در این ولایت افزایش دهند.

به گفتۀ مسوولان صحی، هرچند خطر شیوع بیماری پولیو در ولایت بامیان پایین است، از این‌رو کمپاین‌های ضد پولیو در این ولایت کمتر پلان‌گذاری می‌شود. اما مردم بامیان به خاطر وقایۀ کودکان‌شان در برابر این بیماری، تقاضا دارند که تعداد کمپاین‌ها در آن ولایت افزایش یابد.

سید کمال شاه سید، مسوول روابط عامۀ دفتر یونیسف به صدای امریکا گفت: "چون بامیان از جمله ولایت‌هایی به شمار می‌رود که خطر شیوع بیماری پولیو در آن در مقایسه با نقاط مرزی افغانستان پایین‌تر است، بناءً تعداد کمپاین های آن نیز کم‌تر است."

به گفتۀ او، نخستین کمپاین سال ۲۰۲۳ میلادی در ولایت بامیان در ماه مارچ راه اندازی خواهد شد، و تمام کودکان زیر سن پنج سال را تحت پوشش قرار خواهد داد.

این در حالی است، که برخی از باشند‌گان بامیان می‌گویند که در فصل سرما از باعث بندش راه‌های مواصلاتی، تطبیق واکسین به مشکل روبرو می‌شود، بناءً باید کمپاین‌های ضد پولیو در سایر فصل‌های سال پلانگذاری شوند.

محمد ستار، یک تن از باشند‌گان ولایت بامیان به صدای امریکا گفت: "چون اکثریت مناطق بامیان کوهستانی و صعب العبور اند و راه‌های مواصلاتی ولسوالی‌ها و روستا‌ها از اثر برف‌باری مسدود می‌شوند، بناءً از مسوولان صحت عامه می‌خواهیم که کمپاین‌ها را در فصل بهار و تابستان راه اندازی کنند."

عزیزه، باشندۀ دیگر ولایت بامیان به صدای امریکا چنین گفت: "چون بیماری پولیو قابل درمان نیست و واکسین آن ضروری است، پس لازم است تا در فصل زمستان نیز به کودکان ما واکسین تطبیق شود، تا آن‌ها از فلج نجات یابند."

باشند‌گان بامیان تاکید می‌کنند که مبارزه با بیماری پولیو مسوولیت تمام اقشار جامعه بوده و همه باید مشترکاً کار کنند، تا این بیماری هر‌چه زود‌تر از افغانستان ریشه‌کن شود.

XS
SM
MD
LG