لینک های دسترسی

Breaking News

روایت زند‌گی جوانی که ابتلا به پولیو سبب معلولیت دایمی‌اش شد


عبدالبصیر، جوانی که در کودکی به بیماری پولیو مبتلا شده است
عبدالبصیر، جوانی که در کودکی به بیماری پولیو مبتلا شده است

عبدالبصیر جوانی که در شش ماهگی به بیماری پولیو مبتلا شده بود، هر دو پایش از حرکت باز مانده و مدام از مشکلات مرتبط به معلولیت رنج می‌برد.

این جوان ۲۳ سالهٔ باشندهٔ ولایت غزنی می‌گوید که بیماری پولیو و معلولیت ناشی از آن او را از لذت بردن از بازی‌های دوران کودکی محروم کرده است، و اکنون که در سن جوانی قرار دارد نیز با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می‌کند.

بصیر به صدای امریکا گفت: "معلولیت سبب شده است تا به دیگران احتیاج باشم. من همیشه برای تیله کردن ویلچیرم از اعضای خانواده و جامعه کمک می‌خواهم. وقتی یک انسان معلول شود، نزدیکان وی همراهش به تکلیف می‌باشند."

غلام محمد، پدر سالخوردۀ عبدالبصیر، به صدای امریکا گفت: "پسرم در کودکی به بیماری پولیو مبتلا شده است و پا هایش از حرکت افتاده است. البته علت اصلی این معلولیت بازماندن وی از واکسین ضد پولیو می‌باشد."

پشتون گل، مادر عبدالبصیر گفت: "زمانی که او کودک بود واکسین ضد پولیو وجود داشت، اما واکسیناتوران به منطقۀ ما نمی‌آمدند. پسرم بنابر عدم دسترسی به واکسین و بی‌توجهی ما به معلولیت دایمی دچار شد."

عبدالبصیر و خانواده اش از سایر خانواده‌ها می‌خواهند که به صحت کودکان شان توجه کنند و آن‌ها را به وقت معین واکسین کنند، تا از معلولیت دایمی نجات یابند.

به گفتۀ آنان، غفلت در تطبیق واکسین در دوران کودکی منجر به بیماری و معلولیت می‌شود و خانواده‌ها باید در وقایه اطفال شان از غفلت و بی‌توجهی خودداری کنند.

آن‌ها از نهاد‌های زیربط دولتی و بین‌المللی می‌خواهند که به اشخاص دارای معلولیت توجه جدی داشته باشند و آنان را در تامین حقوق شان و دسترسی به خدمات یاری رسانند.

XS
SM
MD
LG