لینک های دسترسی

Breaking News

خوشبینی مسوولان از 'پوشش وسیع و کیفیت بلند' کمپاین‌های پولیو در کابل


مسوولان برنامۀ محو پولیو در افغانستان می‌گویند که با وصف پرجمعیت بودن شهر کابل، به دلیل پوشش وسیع و کیفیت بلند کمپاین‌های واکسین پولیو، در این ولایت هیچ مورد مثبت پولیو ثبت نشده است.

به گفتۀ مسوولان، همه ساله کمپاین‌های واکسین پولیو در کابل به طور دقیق و کامل تطبیق می‌شود، و همین دلیل است که پایتخت کشور هیچگاه شاهد مورد مثبت پولیو نبوده است.

داکتر نیک ولی شاه مومن، مسوول مرکز عملیاتی اضطراری محو پولیو، به صدای امریکا گفت: "کابل به این دلیل عاری از پولیو است که مرکز اداره و تنظیم برنامۀ محو پولیو به حساب می‌رود، و سطح آگاهی مردم در اینجا بسیار بلند است."

به گفتۀ او، کمپاین‌های واکسین پولیو در کابل پوشش وسیع و کیفیت بلند داشته، و در تمام مناطق شهری و روستایی به خوبی تطبیق شده است، و در هیچ منطقه آن ویروس پولیو وجود ندارد.

آقای مومن اضافه کرد: "موجودیت موارد مثبت پولیو در شرق افغانستان نشان‌دهندۀ این است که این بیماری همچنان زندگی کودکان را تهدید می‌کند و تلاش‌ها برای ریشه‌کن ساختن آن در حال افزایش است."

به گفتۀ او، تلاش های محو پولیو در تمام افغانستان، از جمله حوزۀ شرقی ادامه دارد و برای حوزۀ یاد شده در مقایسه با سایر نقاط کشور کمپاین‌ها و برنامه‌های آگاهی‌دهی بیشتر در نظر گرفته شده است."

از سوی دیگر، شماری از شهروندان کابل از تطبیق کمپاین‌های واکسین پولیو راضی به نظر می‌رسند و از تلاش‌های واکسیناتوران در کمپاین‌ها قدردانی می‌کنند.

حسنا، یک تن از باشندگان شهر کابل به صدای امریکا گفت: "کمپاین‌های واکسین پولیو در شهر کابل به شکل منظم تطبیق می‌شود، و ما از این پروسه راضی هسیتم. در کابل تیم‌های واکسین کافی وجود دارد، و در جریان هر کمپاین به درب خانه‌های ما می‌آیند و کودکان ما را واکسین می‌کنند."

در این اواخر، کمپاین واکسین پولیو در کابل و شماری زیادی از ولایات افغانستان راه اندازی شده است و کودکان زیر سن پنج سال را تحت پوشش قرار داده است.

متخصصین صحی می‌گویند که پولیو یک بیماری بسیار خطرناک و معلول کننده بوده، و یگانه راه رهایی از آن تطبیق دو قطره واکسین ضد پولیو به کودکان زیر سن پنج سال است.

به باور آنان، اگر کمپاین‌های خانه به خانۀ واکسین پولیو به‌گونۀ منظم و درست تطبیق شوند، این بیماری به زودی از افغانستان ریشه‌کن خواهد شد.

XS
SM
MD
LG