لینک های دسترسی

Breaking News

سومین مورد فلج اطفال در ولایت ننگرهار تایید شد


کمپاین سرتاسری ضد پولیو، مارچ ۲۰۲۳
کمپاین سرتاسری ضد پولیو، مارچ ۲۰۲۳

مسوولین سازمان جهانی صحت از ثبت یک مورد مثبت جدید پولیو در ولسوالی نازیان ولایت ننگرهار خبر می‌دهد.

این سومین مورد فلج اطفال در یک ماه گذشته است، دو رویداد قبلی آن در اوایل ماه جاری در ولسوالی‌های کوت و بتی کوت ولایت ننگرهار گذارش شده بود.

داکتر کمال شاه سید، رییس روابط عامۀ صندوق وجهی کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) این رویداد را به صدای امریکا تایید کرده و می‌گوید که با ثبت این مورد، نگرانی ادارات مبارزه با پولیو افزایش یافته است و احتمال زیاد می‌‌رود که مناطق دیگر هم به این ویروس آلوده شود.

آقای سید گفت: "سومین مورد فلج اطفال در ولسوالی نازیان ولایت ننگرهار در شرق افغانستان رخ داده است و یک کودک دو و نیم ساله به مرض فلج مبتلا شده است. به گفتۀ وی، علایم مرض پولیو در این طفل از هشتم ماه "می" ظاهر گردید که پس از آزمایشات لابراتوری مثبت بودن آن تایید شد."

وی افزود، قبلاً نمونه‌های محیطی ویروس فلج کودکان در ننگرهار مثبت تشخیص شده بود که ادارات ذیدخل فوراً دست به کار شده و تلاش های خود را تسریع بخشیدند.

به گفتۀ آقای سید، قرار است کمپاین بعدی در ماه جون برگزار شود تا تمامی کودکان در معرض تهدید در این منطقه واکسین شوند.

وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان قبلاً در جریان آغاز کمپاین ماه می گفته بودند که یک و نیم میلیون کودک زیر پنج سال را در مناطق در معرض خطر و در کل در شرق افغانستان واکسین می‌کنند.

به گفتۀ این وزارت، تهدید در شرق افغانستان بنابر تردد مردم از آن‌سوی خط دیورند بیشتر است و باعث انتقال این ویروس به این مناطق می شود.

اگرچه وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان تا حال این رویداد را تایید نکرده است، اما پس از دو رویداد قبلی، از مبارزه جدی در منطقه خبر می‌دهد.

XS
SM
MD
LG