لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز کمپاین واکسین پولیو در پکتیکا، پس از تثبیت یک مورد بیماری


جریان کمپاین فلج اطفال در هرات
جریان کمپاین فلج اطفال در هرات

پس از آنکه یک واقعۀ مثبت پولیو در سال ۲۰۲۲ میلادی از ولسوالی دیله ولایت پکتیکا گزارش شد، کمپاین واکسین پولیو به شمول این ولایت در چهار ولایت حوزه جنوب شرق افغانستان آغاز شد.

مسوولان مرکز اضطراری محو پولیو می‌گویند که به منظور جلوگیری از شیوع بیماری پولیو، در چهار ولایت حوزه جنوب شرق سه کمپاین پی در پی را برنامه‌ریزی کرده اند که کمپاین نخست آن امروز ۱۴ فبروری (۲۵ دلو) آغاز شد و کمپاین دوم آن به تاریخ ۲۸ فبروری (نهم حوت) راه اندازی خواهد شد.

داکتر نیک ولی شاه مومن، رییس مرکز اضطراری محو پولیو به صدای امریکا گفت: "پس از آنکه واقعۀ مثبت پولیو در ولایت پکتیکا تایید شد، ما سه کمپاین پی در پی را در حوزه جنوب شرق برنامه‌ریزی کردیم که از طریق آن برای بیش از یک میلیون کودک واکسین پولیو تطبیق خواهد شد."

به گفتۀ آقای مومن، آن‌ها تعهد کرده اند که پلان آماده شده را با دقت کامل تطبیق کنند و به این گونه از گسترش ویروس پولیو جلوگیری کنند.

از سوی دیگر، مسوولان صحی پکتیکا نیز می‌گویند که آن‌ها برای تطبیق کمپاین‌های واکسین پولیو آماد‌گی لازم دارند.

داکتر حکمت‌الله عصمت، رییس صحت عامۀ پکتیکا به صدای امریکا گفت: "ما تعهد کرده ایم که با همکاری مقامات محلی، بزرگان قومی و متنفذین در برابر پولیو قاطعانه مبارزه کنیم و کمپاین‌های پیشرو واکسین پولیو را به‌گونه درست تطبیق کنیم."

هرچند سازمان جهانی صحت سال جاری میلادی را برای محو پولیو یک فرصت مناسب دانسته است، اما به نظر می‌رسد که بیماری پولیو هنوز هم زند‌گی کودکان افغان را در مناطق دور‌ دست تهدید می‌کند و برای محو کامل آن به زمان و تلاش بیشتر نیاز است.

قابل یاد آوری است که نخستین واقعۀ مثبت پولیو در سال جاری میلادی در ولسوالی دیله ولایت پکتیکا ثبت شد و یک‌بار دیگر زنگ خطر ویروس وحشی پولیو را در افغانستان به صدا در‌آورد.

XS
SM
MD
LG