لینک های دسترسی

Breaking News

تجربه‌های تلخ خانواده‌ها از مبتلا شدن کودکان شان به بیماری پولیو


جریان کمپاین واکسیناسیون پولیو، فبروری ۲۰۲۲
جریان کمپاین واکسیناسیون پولیو، فبروری ۲۰۲۲

برخی از خانواده‌ها در ولایت کندز می‌گویند که به دلیل مبتلا شدن کودکان شان به بیماری پولیو رنج‌های بی شماری را متحمل شده اند.

اعضای شماری از خانواده های که کودکان شان با بیماری پولیو مبتلا شده اند، گفته اند که آنها برای درمان کودکان شان از هیچ‌گونه تلاش دریغ نکرده اند، اما نتایج قناعت بخش به دنبال نداشته است.

خیر‌الله، یک تن از باشند‌گان ولایت کندز که کودک خود را از زمان تولد تا دو سالگی هیچگاه واکسین نکرده است،‌ می‌گوید که راجع به بیماری پولیو صرف از رادیو شنیده است و به دلیل جنگ و ناامنی به خدمات صحی دسترسی نداشته است.

آقای خیر‌الله به صدای امریکا گفت: " از یک سو من راجع به واکسین پولیو هیچ آگاهی نداشتم و از سوی دیگر تنگدستی و جنگ نیز اجازه نمی‌داد تا فرزندم را برای واکسین به مرکز صحی ببرم."

به گفتۀ او، عدم آگاهی، جنگ و فقر در نهایت موجب شد تا کودک اش به پولیو، فلج دایمی، مبتلا شود.

پدر هاجره، کودک دیگری که سال گذشته در ولایت کندز به بیماری پولیو مصاب شده است، نیز از معلولیت کودک خرد‌سال خویش شدیداً رنج می‌برد.

او به صدای امریکا گفت: "برای درمان دخترم به مرکز شهر آمده ام. اما متاسفانه دوکتوران برایم گفتند که فلج او ناشی از بیماری پولیو بوده و قابل تداوی نیست."

مقام های صحت خانواده‌ها را ترغیب می‌کنند تا کودکان شان را به وقت معین واکسین کنند، زیرا یگانه راه نجات از بیماری پولیو، تطبیق دو قطره واکسین به کودکان است.

از سوی دیگر، آگاهان امور خانواده در ولایت کندز می‌گویند که غفلت و بی‌توجهی در برابر واکسین کودکان، سبب معلولیت دایمی آنان می‌شود.

به گفتۀ آن‌ها، صحت کودکان در گرو تطبیق دو قطره واکسین مجانی پولیو بوده و با تطبیق آن می‌توان کودکان را از فلج دایمی نجات داد و به عنوان افراد سالم به جامعه تقدیم کرد.

عادل صاحب‌زاده، روانشناس خانواده در ولایت کندز،‌ به صدای امریکا گفت: "ویروس پولیو باعث فلج و معلولیت دایمی کودکان شده و توانایی راه رفتن را از آنان می‌گیرد."

آقای صاحب‌زاده از خانواده‌ها می‌خواهد که به صحت کودکان شان توجه کنند، تا در آینده نزد خداوند و کودک خود خجالت نباشند، زیرا فلج و ناتوانی جسمی سبب می‌شود که کودکان همیشه متکی به والدین و سایر افراد باشند.

وزارت صحت افغانستان همواره تاکید می‌کند که یگانه راه نجات کودکان از معلولیت، تطبیق دو قطره واکسین پولیو به آنها بوده و از مردم می‌خواهد تا کودکان زیر سن پنج سال شان را به وقت معین آن واکسین کنند.

XS
SM
MD
LG