لینک های دسترسی

Breaking News

خوشبینی مقام‌های صحی بلخ از 'تطبیق موفقانۀ' کمپاین واکسین پولیو در آن ولایت


نخستین کمپاین تطبیق واکسین پولیو در افغانستان، مارچ سال ۲۰۲۳
نخستین کمپاین تطبیق واکسین پولیو در افغانستان، مارچ سال ۲۰۲۳

مسوولان صحی در ولایت بلخ می‌گویند که نخستین کمپاین تطبیق واکسین پولیو در سال جاری در آن ولایت موفقیت‌آمیز بوده و تلاش‌ها برای ریشه‌کن کردن این بیماری ادامه دارد.

هر‌چند طی سال‌های اخیر هیچ واقعۀ مثبت بیماری پولیو در ولایت بلخ ثبت نشده است، مسوولان صحی تلاش می‌کنند که برنامه‌های آگاهی‌دهی عامه را در مناطق دور‌دست گسترش دهند، تا هیچ کودک از واکسین باز نماند.

خیر محمد خیرخواه، سخنگوی ریاست صحت عامۀ حکومت طالبان در ولایت بلخ، به صدای امریکا گفت: "مبارزه ضد پولیو در ولایت بلخ موفقیت‌آمیز بوده و برای تمام کودکان مورد هدف واکسین رسیده است. برنامه‌های آگاهی‌دهی عامه در مناطق دور‌دست گسترش خواهد یافت، تا هیچ کودک از واکسین باز نماند."

خیرخواه گفت: "اکنون شماری زیادی از خانواده‌ها نسبت به گذشته در مورد فواید واکسین ضد پولیو آگاهی دارند و افزون بر آن که برای تیم‌های سیار مزاحمت نمی‌کنند، با علاقه‌مندی فراوان کودکان شان را واکسین می‌کنند."

از سوی دیگر، شماری از باشند‌گان ولایت بلخ از روند کمپاین ضد پولیو در این ولایت راضی به نظر می‌رسند و از مسوولان صحی می‌خواهند که برنامه‌های آگاهی‌دهی عامه را در مناطق دور‌دست این ولایت بیشتر سازند.

سید کمال شاه سید، مسوول روابط عامۀ دفتر یونیسف، به صدای امریکا گفت: "ما در نظر داریم که در سال جاری میلادی در مناطق مورد تهدید ویروس پولیو در زون شمال افغانستان، مبلغین صحی بیشتر استخدام کنیم، تا به خانواده‌هایی که از واکسین کودکان شان خودداری می‌کنند، آگاهی دهند."

به گفتۀ وی، هنوز هم شماری از مردم راجع به بیماری پولیو و فواید واکسین آن معلومات کافی ندارند، و نیاز مبرم وجود دارد که از طریق برنامه‌های آگاهی‌دهی عامه به آنان معلومات لازم ارایه شود.

آقای سید اضافه کرد: "در یک‌عده مناطق مبلغین صحی استخدام شده اند، که برنامه‌های آگاهی‌دهی خانه به خانه را انجام می‌دهند. همچنان، از طریق رسانه‌ها نیز کمپاین آگاهی‌دهی انجام یافته است و این برنامه‌ها در آینده نیز ادامه خواهند یافت."

قابل یاد آوری است که از آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی تا کنون، افغانستان شاهد کدام واقعۀ مثبت بیماری پولیو نبوده است، اما مقامات صحی کشور تلاش دارند که با همکاری نهاد‌های صحی بین‌المللی این بیماری را از افغانستان ریشه‌کن سازند.

XS
SM
MD
LG