لینک های دسترسی

Breaking News

پولیو هنوز هم تهدید بزرگ صحی برای افغانستان است


حاشیه‌ای از کمپاین تطبیق واکسین پولیو در خوست، هشتم نومبر ۲۰۲۱
حاشیه‌ای از کمپاین تطبیق واکسین پولیو در خوست، هشتم نومبر ۲۰۲۱

مسوولان برنامۀ محو پولیو در افغانستان می‌گویند که در کنار نبود امکانات بهداشتی، به دلیل فقر و تنگدستی هنوز هم کودکان افغان قربانی پولیو می‌شوند.

مسوولان صحی می‌گویند تطبیق واکسین پولیو مصوون‌ترین روش برای محو ویروس پولیو به شمار می‌رود.

نیک ولی شاه مهمند، مسوول برنامۀ محو پولیو وزارت صحت عامۀ افغانستان به صدای امریکا گفت: "از آغاز سال جاری میلادی تا کنون در افغانستان سه واقعه مثبت پولیو ثبت شده است، که یک واقعۀ آن در غزنی و دو واقعۀ دیگر در کندز ثبت شده است."

او از خانواده‌هایی که کودکان خود را واکسین نمی‌کنند و یا از تطبیق واکسین هراس دارند می‌خواهد تا به هیچ عنوان در واکسین نمودن فرزندان شان غفلت نکنند.

آقای مهمند گفت: "واکسین پولیو در سراسر جهان به میلیون‌ها کودک تطبیق شده است و تا حال هیچ نوع عوارض جانبی آن گزارش داده نشده است، اما هرگاه کودکی از واکسین باز بماند به خطر فلج و یا مرگ روبرو خواهد شد."

شرف‌الدین اعظمی، روانشناس خانواد‌گی می‌گوید که متاسفانه شمار زیادی از خانواده‌های افغان طوری که لازم است به صحت اولاد‌های شان توجه نمی‌کنند و زمانی که آنان به بیماری و یا معلولیت مصاب شوند، متوجه ناراحتی‌های جسمی آنان می‌شوند.

آقای اعظمی گفت: "خانواده‌ها درست زمانی که کودک شان به پولیو مصاب شود دست به کار می‌شوند و آن زمان خیلی دیر شده است، چون بیماری پولیو درمان قطعی ندارد."

او گفت: "بهتر است آنان دو قطره واکسین ضد پولیو را که به شکل رایگان توسط دولت ارایه می‌شود به کودکان خود تطبیق کنند و به این گونه آنان را از فلج نجات دهند."

از سوی دیگر، آن‌عده شهروندانی که از اهمیت واکسین ضد پولیو آگاهی دارند می‌گویند، هرگاه واکسین پولیو به صورت منظم و به وقت معین آن به کودکان تطبیق نشود، ویروس پولیو می‌تواند به زودترین فرصت به سایر نقاط کشور سرایت کند.

کهزاد هجران، یک تن از باشند‌گان ولایت بلخ به صدای امریکا گفت: "زمانی که تیم واکسیناتوران پولیو به خانه‌ها و یا مساجد ما مراجعه می‌کنند، باید ما کودکان خود را جهت تطبیق واکسین نزد آن‌ها ببریم، تا از این بیماری مهلک در امان باقی بمانند".

به گفتۀ مسوولان صحی، با وجود تلاش‌های مکرر در راستای محو پولیو در کشور، هنوز هم شماری از خانواده‌ها به دلایل مختلف نمی‌خواهند کودکان شان را واکسین نمایند.

به باور آن‌ها، پایین بودن سطح آگاهی مردم در خصوص فواید واکسین سبب می‌شود تا تعداد مبتلایان بیماری پولیو در کشور افزایش یابد.

XS
SM
MD
LG