لینک های دسترسی

Breaking News

پس از چند بار تطبیق واکسین پولیو معافیت حاصل می‌شود؟


آرشیف
آرشیف

مسوولین صحی می‌گویند که یک کودک باید هشت تا ۱۰ بار در یک سال واکسین شود تا در مقابل ویروس وحشی پولیو معافیت کامل حاصل کند.

داکتر فضل احمد حنیف، مسوول برنامۀ محو پولیوی سازمان جهانی صحت در غزنی می‌‌گوید که پس از چندین بار دریافت واکسین، مقاومت بدن کودکان در برابر ویروس پولیو بلند رفته و معافیت کسب می‌کنند.

آقای حنیف به صدای امریکا گفت: "معافیت نظر به وضعیت و حالت فرق می کند، چون افغانستان در شرایط اپیدیمی پولیو قرار دارد، در مورد تطبیق واکسین به اساس پالیسی ملی تصمیم گرفته می شود که در همچو شرایط باید همه اطفال چند بار واکسین شوند."

آقای حنیف افزود که در محلاتی که ویروس پولیو نیست، شاید دوز کم واکسین هم کفایت کند، اما به گفتۀ وی در شرایط فعلی باید هشت یا ده بار کمپاین تطبیق شود تا اطفال زیر پنج سال معافیت حاصل کنند.

با آنکه وزارت صحت عامۀ افغانستان به همکاری سازمان جهانی صحت همواره کمپاین سرتاسری تطبیق واکسین پولیو را راه اندازی می‌کند، اما به دلیل جنگ و ناامنی و مخالفت گروه‌های مسلح به ویژه طالبان با کمپاین خانه به خانۀ تطبیق واکسین پولیو، در هر دور میلیون‌ها کودک از دریافت واکسین محروم می شوند.

این وضعیت سبب شده است که در چند سال اخیر شمار واقعات مثبت پولیو در افغانستان به ویژه ولایت‌های جنوبی، جنوب غربی و جنوب شرق این کشور رو به افزایش بگذارد.

آن‌عده شهروندان غزنی که به اهمیت و اضرار بیماری پولیو پی برده و اطفال شان را جهت واکسین به کلینیک‌ها می‌آورند نیز از تمام خانواده‌ها می‌خواهند تا پولیو را جدی گرفته و با تطبیق دو قطره واکسین، از فلج شدن کودکان شان جلوگیری کنند.

آگاهان بخش صحی تاکید دارند که پولیو تداوی ندارد و تنها راه جلوگیری از مصاب شدن به این ویروس تطبیق دو قطره واکسین پولیو برای اطفال کمتر از سن پنج سال است.

XS
SM
MD
LG