لینک های دسترسی

Breaking News

چرا واقعات پولیو در کندز رو به افزایش است؟


کمپاین تطبیق واکسین پولیو در بلخ، هشتم نومبر ۲۰۲۱
کمپاین تطبیق واکسین پولیو در بلخ، هشتم نومبر ۲۰۲۱

مسوولان صحی ولایت کندز می‌گویند که مشکلات امنیتی و عدم دسترسی به مناطق دور‌دست آن ولایت سبب شده است تا امسال سه واقعه مثبت پولیو در ولسوالی امام صاحب این ولایت ثبت شود.

هرچند مسوولان برنامۀ محو پولیو در افغانستان از کاهش واقعات مثبت پولیو به سطح کشور خبر می‌دهند، اما در اواخر سال جاری میلادی سه واقعه مثبت این بیماری در ولایت کندز ثبت شده است.

داکتر غلام جیلانی عطایی، آمر معافیت کتلوی ریاست صحت عامۀ ولایت کندز به صدای امریکا گفت: "به دلیل ناامنی، روند ارایه خدمات در ولایت کندز متضرر شده و در مناطقی که ما به آن دسترسی نداشتیم شماری زیادی از کودکان از واکسین باز مانده اند."

آقای عطایی افزود که در کنار افزایش واقعات پولیو، کمبود سهولت‌های بهداشتی، فقر و تنگدستی در این ولایت سبب افزایش آمار سایر بیماری‌های کودکان نیز شده است.

از سوی دیگر، فعالان مدنی ولایت کندز، عدم آگاهی خانواده‌ها در مورد بیماری پولیو و باور‌های نادرست در مورد واکسین را از عوامل عمده افزایش واقعات این بیماری عنوان می‌کنند.

شبانه نوری، یک تن از فعالان مدنی در ولایت کندز به صدای امریکا گفت: " پولیو یک بیماری خطرناک بوده که عموماً کودکان زیر پنج سال را مبتلا می‌سازد و سبب معلولیت دایمی آنان می‌شود."

به باور وی، خانواده‌ها نباید در قسمت سلامتی کودکان شان غفلت کنند و باید آنان را به وقت معین واکسین کنند.

با آنکه هنوز هم یک‌عده خانواده‌ها به دلیل باور‌های نادرست از تطبیق واکسین پولیو برای کودکان شان خود‌داری می‌کنند، شماری از مردم بر تطبیق منظم واکسین تاکید می‌ورزند.

مرسل یک تن از مادرانی که در مورد خطرات پولیو آگاهی دارد و همیشه کودکانش را واکسین نموده است به صدای امریکا گفت: "بی‌توجهی خانواده‌ها سبب می‌شود تا کودکان شان به بیماری‌های مختلف، به شمول پولیو مبتلا شوند."

او با تاکید بر ضرورت و اهمیت واکسین‌های دورۀ طفولیت گفت: "هر مادر مکلف است تا تمام دوره‌های واکسین پولیوی فرزندانش را تکمیل کند، تا آنان در آینده از معلولیت در امان باشند."

مقامات وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گویند که تلاش‌های این وزارت و شرکای بین المللی آن در راستای آگاهی دهی و تطبیق واکسین سبب شده است تا آمار پولیو در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یابد.

از آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی تا به حال چهار واقعه مثبت بیماری پولیو در افغانستان ثبت شده است، در حالیکه در سال ۲۰۲۰ این رقم به ۵۴ واقعه می‌رسید.

XS
SM
MD
LG