لینک های دسترسی

Breaking News

چرا تلاش‌ خلیلزاد برای سازش غنی و عبدالله بی‌نتیجه ماند؟


زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان گفته است که به دلایل متعدد تلاش‌های وی برای سازش سیاسی میان محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله قبل از برگزاری مراسم تحلیف بی‌نتیجه ماند.

آقای خلیلزاد در مصاحبۀ اختصاصی با طلوع نیوز چهارشنبه شب ۱۱ مارچ (۲۱ حوت) گفت که قبل از برگزاری مراسم تحلیف وقت کم و مسایل زیاد بود؛ در حالی که او زیاد تلاش کرد.

او افزود: "تا ساعت ۴:۰۰ صبح همان روزی که تحلیف صورت گرفت، در بحث بودیم، ملاقاتی هم صورت گرفت بین داکتر اشرف غنی و داکتر عبدالله؛ اما بدبختانه به نتیجه نرسیدیم".

به باور وی این کار "خوب نبود"؛ ولی دوجانب (غنی و عبدالله) گفته اند که می‌خواهند مذاکره دوام یابد تا یک راه حل به دست آید.

خلیلزاد گفت: "ما مشغول و مصروف این استیم که یک راه پیدا شود و باید یک راه پیدا شود".

نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان ابراز امیدواری کرد که آقای غنی و آقای عبدالله ارادۀ تفاهم سیاسی را برای حل معضل کنونی افغانستان داشته باشند؛ چون به گفتۀ وی تفاهم سیاسی خواست جامعۀ جهانی و مردم افغانستان است و شرایط کنونی با توجه به گفتگوهای صلح تقاضای تفاهم سیاسی را دارد.

او گفت: "یک شانس برای صلح به دست آمده، نشود که خدای ناخواسته این اختلاف سر این شانس تاریخی افغانستان تاثیر منفی بکند".

این دپلومات امریکایی در گفتگویش هشدار داد که اگر وضعیت کنونی دوام یابد، ممکن روی وضعیت امنیتی، تشکیلات کنونی حکومت و پروسۀ صلح تاثیرات منفی بگذارد.

به گفتۀ وی، قبل از این پیشنهاد شده بود که عبدالله عبدالله رییس شورای عالی صلح تعیین شود و در حکومت پیشرو افراد وی نیز سهم داشته باشند؛ اما او به این پیشنهادها قناعت نکرد.

آقای خلیلزاد گفت که با وجود اختلاف‌های موجود میان دو طرف و هوادران شان، منافع علیای افغانستان باید در اولویت قرار گیرد و قناعت جوانب فراهم گردد.

این در حالی است که محمد اشرف غنی و عبدلله عبدالله روز دوشنبه همین هفته مراسم تحلیف ریاست جمهوری افغانستان را به جا آوردند.

در آخرین مورد اختلاف سیاسی، ارگ دیروز اعلام کرد که بر اساس فرمان آقای غنی، ریاست اجراییه لغو شده است؛ اما عبدالله عبدالله در واکنش به آن گفت که اشرف غنی رییس جمهور نیست و فرمان‌های وی اعتبار ندارد.

XS
SM
MD
LG