لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی بریتانیا از 'ایجاد حکومت موازی' در افغانستان


بریتانیا از ایجاد حکومت موازی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که تمام جوانب دخیل باید اختلاف‌های شان را به گونۀ سازنده حل کنند.

دیروز محمد اشرف غنی در ارگ و عبدالله عبدالله در قصر سپیدار مراسم تحلیف ریاست جمهوری را به جا آوردند.

سفارت بریتانیا در کابل روز سه شنبه ۱۰ مارچ (۲۰ حوت) با نشر اعلامیه‌ای از تعهد رییس جمهور غنی برای ایجاد حکومت همه‌شمول که به صلح و وحدت ملی در آن کشور اولویت بدهد، پشتیبانی می‌کند.

در اعلامیه آمده است که بریتانیا از فرصتی که برای همکاری با آقای غنی و حکومت‌اش به سود تمام مردم افغانستان به میان آمده، استقبال می‌کند.

بریتانیا همچنان گفته است که از تلاش‌های اخیر برای پایان جنگ در افغانستان پشتیبانی می‌کند و برای یک افغانستان با ثبات متعهد است.

در بخشی از این اعلامیه آمده است: "ما از ایجاد حکومت موازی در افغانستان نگران هستیم و از تمام طرف‌های ذیربط می‌خواهیم که اختلاف شان را به گونۀ سازنده حل کنند."

از سویی هم سفیر کانادا در کابل به نمایندگی از کشورش پیروزی محمد اشرف غنی را در انتخابات مبارکباد گفته و از تمام سیاستمداران افغان خواسته است که منافع افغانستان را در نظر بگیرند.

دیوی میدکلیف همچنان گفته است که سیاست‌مداران افغان باید به تامین صلح در افغانستان اولویت بدهند.

این در حالی است که ناوقت دیروز مایک پمپیو، وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا گفت که واشنگتن مخالف ایجاد حکومت موازی در افغانستان است.

آقای پمپیو همچنین گفته است که امریکا مخالف توسل به زور برای حل اختلافات سیاسی است. او تاکید کرد که "اولویت‌دهی به حکومت همه شمول برای صلح مهم است".

آقای غنی روز دوشنبه پس از مراسم تحلیف‌اش تاکید بر وحدت ملی و اینکه ارگ "قرارگاه سیاسی یک گروه" نخواهد بود، از تمام حریفان سیاسی خود خواست تا برای وحدت ملی کنار هم بیایند.

عبدالله عبدالله با آنکه خود را رییس جمهور خوانده و مراسم تحلیف را به جا آورد، باز هم تاکید کرد که همیشه برای گفتگو و حل مشکلات از ورای گفتمان آماده است.

XS
SM
MD
LG