لینک های دسترسی

Breaking News

هیات حکومت افغانستان بدون دیدار با طالبان در قطر به کابل برگشت


هیات شش نفری حکومت افغانستان که به هدف ایجاد تماس‌های مقدماتی با طالبان به قطر رفته بود، بدون ملاقات با نمایندگان گروه طالبان، دوباره به کابل برگشته است.

شورای امنیت در مورد دیدار این هیات با نمایندگان طالبان اشارۀ نکرده اما تاکید کرده است که تلاش‌ها این هیات برای برقراری تماس با نمایندگان طالبان در هماهنگی جامعه جهانی ادامه خواهد یافت.

شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که قرار بود "هیات مقدماتی تماس حکومت افغانستان" در این سفر با نمایندگان طالبان در بارۀ زمینه‌سازی رهایی زندانیان و آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی صحبت کند.

اما طالبان از قبل گفته بودند که نمایندگان آنان در دوحه با هیات حکومت افغانستان دیدار نخواهند داشت.

شورای امنیت ملی افغانستان ناوقت روز پنجشنبه ۱۲ مارچ (۲۲ حوت) گفته که این هیات شش نفری در این سفر با مقام‌های قطر، نمایندگان امریکا، نمایندۀ ویژه ملل متحد برای افغانستان، وزیر خارجه اندونیزیا و نمایندگان آلمان و ناروی در مورد صلح افغانستان دیدارهای جداگانۀ داشته اند.

در اعلامیۀ شورای امنیت ملی افغانستان آمده است که این هیات به هدف حسن نیت حکومت و به منظور پیشبرد مراحل بعدی روند صلح در روزهای پیش رو دوبارۀ به دوحه سفر خواهد کرد.

این در حالی است که محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان شام سه شنبه ۱۰ مارچ (۲۰ حوت) فرمانی را صادر کرد که بر اساس آن ۱۵۰۰ زندانی طالبان به نشانۀ حسن نیت، از زندان آزاد می‌شوند.

اما طالبان گفته است که طرح رییس جمهور محمد اشرف غنی برای رهایی زندانیان طالب در تناقض با توافقنامۀ امریکا-طالبان است و به گفتۀ آن گروه تا زمانیکه ۵۰۰۰ زندانی طالبان به یکبارگی آزاد نشوند، مذاکرات میان آن گروه و حکومت افغانستان آغاز نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG