لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: کلانترین قیمت صلح، درک دیدگاه مخالفین است


آقای غنی گفت که اگر طالبان پیام مذاکرات صلح را نپذیرفتند جنبش ملی بر ضد کسانی که اسلحه برداشته اند، راه اندازی خواهد شد
آقای غنی گفت که اگر طالبان پیام مذاکرات صلح را نپذیرفتند جنبش ملی بر ضد کسانی که اسلحه برداشته اند، راه اندازی خواهد شد

رئیس جمهوری افغانستان گفته است که کلانترین قیمت صلح در افغانستان درک دیدگاه مخالفین است.

محمد اشرف غنی گفت "صلح یک طرفه شده نمی‌تواند، صلح تحمیل شده نمی‌تواند. اگر نیت داشته باشیم، باید قبول کنیم که صلح مذاکره می‌خواهد و مذاکره قناعت می‌خواهد".

آقای غنی در پایان "کنفرانس ملی مشورتی صلح با بزرگان قومی و جهادی و نمایندگان شوراهای ولایتی" صحبت می‌کرد، گفت که هفتۀ آینده پس از کنفرانس دوم "پروسۀ کابل" پیغام مذاکرات صلح به طالبان داده می‌شود.

قرار است که نشست دوم "پروسۀ کابل" در ۲۸ ماه فبروری در کابل برگزار شود.

آقای غنی گفت که هدف این کنفرانس ایجاد اجماع منطقوی و بین‌المللی در راستای پروسۀ صلح است و افزود که "پیغام و پیشنهاد مذاکرات صلح را با طالبان به دنیا و مردم خود ارائه کنیم... ما به آنها حق انتخاب می‌دهیم. آنها ببینند که آیا به همین اندازه نیت دارند، آیا به اراده خداوند تسلیم اند، نبض مردم را درک می‌کنند یا نه؟"

رئیس جمهور غنی تاکید کرد که اگر طالبان پیام آغاز مذاکرات صلح را نپذیرفتند، در آن صورت، بر اساس توصیه بزرگان قومی، جهادی و نمایندگان مردم، یک جنبش مردمی در هر گوشۀ افغانستان باید ایجاد شود و هر کسی را تفنگ بر ‌داشته؛ برایش بگویند که آن را بر زمین بگذارد.

در "کنفرانس ملی مشورتی صلح با بزرگان قومی و جهادی و نمایندگان شوراهای ولایتی" ۸۰۰ تن از ۲۴ ولایت افغانستان شرکت کرده اند و در یک قطعنامۀ ۱۴ ماده‌یی پیشنهادات شان را ارایه کردند.

رئیس جمهور غنی با اشاره به این قطعنامه گفت که اجماع ملی صلح به میان آمده است، ولی اکنون باید موانع صلح به صورت گسترده تشخیص گردد.

آقای غنی تاکید کرد که رسیدن به یک پیمان صلح یک اندازه مشکلات دارد، ولی مسأله اصلی باید تطبیق صلح باشد که بدون اصلاحات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اراده واضح، تطبیق آن نیز پرجنجال خواهد بود.

هرچند رئیس جمهور افغانستان به مورد مشکل خاصی در این نشست اشاره نکرد، اما افزود که "ملت اجازه بحران‌افزایی را به کسی نمی‌دهد و حاکمیت قانون در افغانستان راهی نجات است" که آیندۀ این کشور را رقم می‌زند.

آقای غنی همچنین به زنان افغان تعهد سپرد که حقوق شان در چهارچوب صلح تامین گردد و نمایندگان شان نیز مستقیماً در مذاکرات حضور خواهند داشت.

رئیس جمهور غنی بار دیگر گفت که حکومت در روند مذاکرات صلح هیچگونه پنهان‌کاریی نخواهد کرد، ولی افزود که هر مذاکره "در تلویزیون شدنی نیست" اما نتایج آن به صورت شفاف به مردم ارائه خواهد شد.

XS
SM
MD
LG