لینک های دسترسی

Breaking News

شورای صلح: آتش‌بس به مذاکرات مستقیم مبدل شود


شورای عالی صلح افغانستان از حکومت این کشور و طالبان مسلح که آتش‌بس کرده اند، می‌‎خواهد که مدت آتش‌بس را بیشتر سازند، تا به تفاهم رسیده و مذاکرات مستقیم "بین الافغانی" میان شان آغاز گردد.

امین‌الدین مظفری، منشی شورای عالی صلح افغانستان روز یکشنبه در نشست مشترک فعالان مدنی و علمای دین برای حمایت از آتش‌بس دوطرفه میان حکومت و طالبان، گفت که این شورا از طرفین درگیر جنگ در افغانستان می‌خواهد تا زمینۀ آتش بس طولانی را فراهم کنند.

آقا مظفری افزود "از طرفین درگیر جنگ در افغانستان و اعلام کنندگان آتش بس موقت، خواهش می‌کنیم که با تفاهم و با آغاز مذاکرات مستقیم بین‌الافغانی زمینه آتش‌بس طویل‌المدت و دایمی را مساعد سازند".

آقای مظفری گفت که مردم افغانستان از طرف‌های درگیر می‌خواهد که جنگ را متوقف سازند.

سخنرانان دیگر این نشست نیز با حمایت از آتش‌بس حکومت افغانستان و گروه طالبان، از دو طرف خواستند تا مدت آتش‌بس را تمدید کنند.

محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان روز پنجشنبه (۱۷جوزا) با گروه طالبان آتش‌بس مؤقت را اعلام کرد.

طالبان نیز در پاسخ به این آتش‌بس یک طرفه، روز شنبه (۱۹ جوزا) در یک اقدام بی‌پیشینه، در روزهای عید آتش‌بس اعلام کردند.

بر بنیاد اعلامیه‌ای این گروه، در جریان روزهای عید سعید فطر، علیه نیروهای افغان حملات تهاجمی انجام نخواهند داد؛ اما این گروه گفته است که حملات آنان علیه نیروهای خارجی ادامه خواهد یافت.

این آتش بس دوطرفه واکنش‌های داخلی و بین المللی را در پی داشته است.

رئیس جمهور غنی، رئیس دارالانشای شورای عالی صلح، سفیر افغانستان مقیم پاکستان، حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار، حزب جمعیت اسلامی و برخی دیگر از چهره‌های سیاسی از این آتش‌بس طالبان، استقبال کرده اند و آنرا فرصتی برای آغاز گفتگوهای صلح خوانده اند.

دفتر هیأت معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" نیز از این اقدام طالبان استقبال کرده است.

تدامیچی یاماموتو، نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان از طالبان خواسته است تا مدت آتش‌بس را تمدید کنند.

آقای یاماموتو گفته است "ملل متحد از طالبان می‌خواهد که برای تطابق مدت آتش‌بس شان با دولت آن را بازنگری کنند و نیروهای بین‌المللی را که به آتش‌بس احترام دارند، نیز شامل این آتش‌بس کنند".

ینس ستولتنبرگ، سرمنشی ناتو نیز از این اقدام طالبان استقبال کرده است.

آقای ستولتنبرگ، در توییترش نوشته است "من از واکنش طالبان در برابر پیشنهاد آتش‌بس رئیس جمهور غنی استقبال می‌کنم. این می‌تواند اقدامی در راستای مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها باشد. ناتو برای تأمین صلح و آشتی در کنار افغان‌ها ایستاده است".

کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز از این اقدام طالبان حمایت کرده؛ اما تعدادی با این آتش‌بس مخالفت کرده اند.

قرار است که آتش‌بس حکومت افغانستان با گروه طالبان روز سه شنبه آغاز شود و آتش‌بس اعلام شده از سوی طالبان نیز روز اول عید آغاز خواهد شد.

XS
SM
MD
LG