لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید غنی بر افزایش کیفیت معارف افغانستان


رئیس جمهور افغانستان پس از سه روز تاخیر، زنگ مکتب سال تعلیمی ۱۳۹۸ خورشید را در آن کشور نواخت. محمد اشرف غنی ضمن تاکید برکیفیت آموزشی مکاتب آن کشور، از ادامه خشونت‌ها معلمین و مدیران مکاتب در برابر شاگران ابراز نگرانی کرد..

آقای غنی در مراسم آغاز سال جدید تعلیمی که روز دوشنبه (۵ حمل) در لیسه امانی برگزار شده بود، گفت بلند بردن ظرفیت تدریسی معلمین، بهتر شدن نصاب تعلیمی و افزایش کتاب های درسی برای شاگردان از اهداف عمده ی بلند بردن کیفیت معارف در افغانستان است.

رئیس جمهور غنی با اشاره بر شیوۀ برخورد معلمین با شاگردان در مکاتب گفت: "تحمل خشونت بر شاگردان و معلمین را در مکاتب ندارم، شاگردان باید در مکاتب شان مصوون باشند، تهدید شاگران در مکتب توسط معلم و مدیر باید پایان یابد و این قابل قبول بر من نیست، تهدید بر شاگرد تهدید به "من" رئیس جمهور است."

در این مراسم وزیر معارف، خواستار افزایش معاش معلمین شد و از رئیس جمهور خواست که توجه بیشتر در این باره صورت گیرد.

اما آقای غنی افزود که حکومت افغانستان طرحی تازه یی را برای افزایش معاش و تهیه مسکن برای معلمین روی دست دارد و با تکمیل‌شدن این طرح، تا سه ماه آینده به آنان پاسخ خواهد داد.

رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد که حکومت برای وصل‌شدن معارف به تکنالوژی عصری گام‌هایی را برداشته و به گفته او، معارف با "سیستم کهنه" نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای امروز باشد.

آقای غنی افزود: "یک صد و پانزده مکتب به فایبر نوری وصل شده است. قرار است ۱۲۹۰ باب مکتب در سال جاری خورشیدی، به فایبر نوری وصل ‌شود. تا اکنون یک‌هزار لابراتوار کمیپوتری توسط هند به معارف {افغانستان}کمک شده و در مکاتب وصل شده اند."

نصاب تعلیمی معیاری و کمبود کتاب‌های درسی در گذشته مشکلات اساسی در معارف افغانستان بود. اما آقای غنی گفت که حکومت افغانستان موفق شده تا ۱۲.۲میلیون کتاب را در داخل افغانستان چاپ کند که به زودی برای شاگردان تمام ولایات توزیع خواهد شد.

رئیس جمهور افغانستان در آغاز سال گذشته تعلیمی تعهد سپرده بود که تا پایان سال ۱۳۹۷ خورشیدی، شش‌هزار ساختمان مکاتب در سراسر افغانستان اعمار خواهد شد؛ اما به این وعده به طور کامل عمل نکرد. با آنهم رئیس جمهور غنی امروز دوشنبه بار دیگر گفت که تا پایان سال جاری خورشید، ۲۷۰۰ مکتب در سراسر افغانستان اعمار خواهد شد.

​بر اساس آمار ها، بین ١٠ میلیون تا ١١ میلیون شهروندان افغان بیسواد اند و بر اساس آمار وزارت معارف افغانستان، هر سال بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار کودکان افغانستان از آموزش باز می‌ مانند که در حقیقت به کتلۀ بیسوادان جامعه در این کشور افزوده می‌ شود.

XS
SM
MD
LG