لینک های دسترسی

Breaking News

روحانی: سایر شرکای توافق هسته ای باید به سرعت عمل کنند


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز دوشنبه از شرکای توافق نامۀ هسته‌ای خواست تا "به سرعت دست به کار" شوند تا این توافق بین المللی حفظ شود.

ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، گزارش داده است که رئیس جمهور ایران در تماس تلیفونی با امانویل مکرون، رئیس جمهور فرانسه گفته است که "ایران به همه تعهدات اش در قسمت توافق هسته ای عمل کرده است."

رئیس جمهور ایران گفته است که با توجه به خروج یک جانبۀ ایالات متحده از توافق هسته ای، تهران از سایر امضاکنندگان این توافق انتظار دارد تا "با سرعت و شفافیت" مطابق توافق عمل کنند.

در همین حال، وکلای مدافع ایران روز دوشنبه از محکمۀ بین المللی لاهه خواستند تا به ایالات متحده دستور بدهد تا ادارۀ دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، تعزیرات بر تهران را لغو کند. مقامات ایرانی، وضع تعزیرات واشنگتن بر تهران را در تناقض با پیمان ۱۹۵۵ میلادی میان ایالات متحده و ایران عنوان کرده اند.

پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته ای ۲۰۱۵، واشنگتن تعزیرات جدید دو مرحله یی را بر تهران وضع کرد. مرحلۀاول از تاریخ ۱۵ اسد به اجرا گذاشته شد و مرحلۀ دوم در اواسط ماه عقرب، عملی خواهد شد.

بیرون شدن ایالات متحده از توافق هسته ای ایران نه تنها ارزش پول ایران را در مقابل اسعار خارجی به خصوص دالر امریکایی به طور بی سابقه ای کاهش داد، بلکه اقتصاد آن کشور را با رکود مواجه کرده است.

رئیس جمهور ایالات متحده بار ها تاکید کرده است که هدف کشورش از بیرون شدن از توافق هسته ای ایران، "رفتار ایران" است و در صورتی که شاهد این تغیر در رفتار ایران باشد، حاضر است با مقامات ایرانی مذاکره کند و در نهایت توافق "بهتر" ببنند.

اما علی خامنه ای، رهبر ایران گفته است که "هر نوع گفتگو را با امریکا ممنوع می کنم. امریکا هیچگاهی به تعهدات خود وفادار باقی نمانده است. فقط حرف های میان تهی می زند و هیچگاهی از اهداف خود در گفتگو ها عقب نمی رود."

با وجود انتقاد متحدین اروپایی امریکا از بیرون شدن ایالات متحده از توافق هسته ای و وضع تعزیرات جدید واشنگتن بر تهران، شرکت های غربی پلان دارند تا با ایران ارتباط تجارتی و سرمایه گذاری بر قرار نکنند و دلیل عمدۀ آن تعزیرات امریکا بر ایران است.

XS
SM
MD
LG