لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: برنامه ملاقات وزرای خارجه ایران و امریکا رویدست نیست


عکس از آرشیف صدای امریکا: محمد جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران
عکس از آرشیف صدای امریکا: محمد جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران می گوید که تا کنون هیچ برنامه به خاطر ملاقات با مقام های امریکایی به شمول مایک پمپیو، وزیر خارجه ایالات متحده، را در جریان مجمع عمومی ملل متحد رویدست ندارد.

قبل بر این، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران هفته گذشته درخواست ایالات متحده مبنی بر آغاز مذاکرات دوجانبه بدون کدام پیش شرط را رد کرد.

وزیر خارجه ایران نیز امروز گفت که موقف این کشور در قبال درخواست دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، تغییر نکرده چون به گفته وی "امریکاییان صداقت" ندارند.

وزیر خارجه ایران قبلاً گفته بود که در گذشته عمان و سویس به حیث میانجی در مذاکرات تهران و واشنگتن نقش داشتند، اما افزود که در حال حاضر هیچ تماس مستقیم و غیر مستقیم بین ایران و ایالات متحده وجود ندارد.

تجارت با ایران

پس از آنکه دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، از توافق هسته ای ایران بیرون شد، امریکا تعزیرات جدید را بر ایران وضع کرد. رئیس جمهور ترمپ گفته است، هر کشور و یا شرکت که با ایران تجارت و معاملات مالی انجام دهد، از تجارت با امریکا، منع خواهد شد.

اما با وجود هشدار ایالات متحده، وزیر خارجۀ چین گفته است که روابط تجارتی آن کشور با ایران منافع سایر کشور ها را متضرر نمی کند. حکومت چین از ادامۀ ارتباط تجارتی اش با ایران دفاع کرده و گفته است که تجارت با تهران به صورت شفاف صورت می گیرد.

وزیر خارجۀ چین با نشر یک اعلامیه گفته است که "از دیر مدت زمان، چین و ایران همکاری های آزاد و شفاف تجارتی داشته و این همکاری ها معقول، منصفانه و قانونی بوده است."

در این اعلامیه همچنین آمده است که تجارت میان چین و ایران، تخطی از فیصله های شورای امنیت ملل متحد نیست و تاکید کرده است که ارتباط تجارتی میان دو کشور باید مورد "حفاظت و احترام" قرار بگیرد. وزیر خارجۀ چین همچنین تاکید داشته است که دیالوگ و مذاکره می تواند راه حل مشکل با ایران باشد.

چین که در حال حاضر بزرگترین مشتری تیل ایران است، روزانه ۶۵۰ هزار بیرل تیل از آن کشور خریداری می کند که هفت در صد تیل وارداتی چین را تشکیل می دهد. بر اساس قیمت تیل در بازار های آزاد، چین سالانه به ارزش ۱۵ میلیارد دالر از ایران تیل خریداری می کند.

XS
SM
MD
LG