لینک های دسترسی

Breaking News

جواد ظریف: امریکا در پلانش مؤفق نخواهد شد


محمد جواد ظریف، وزیرخارجۀ ایران، گفته است که پلان ایالات متحده مبنی بر کاهش صادرات نفت ایران به صفر، مؤفق نخواهد شد.

یک روزنامۀ ایرانی به قول از جواد ظریف نگاشته است که: "اگر امریکائیان میخواهند تا این مفکوره ناممکن و ساده را در ذهن داشته باشند، آنان باید عواقب آن را نیز درک کنند."

باوجود آنکه وزیرخارجه ایران نوعیت یا چگونگی این عواقب را واضح نساخته اما قبل از این حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، هشدار داده بود که اگر ایالات متحده مانع صادرات نفت ایران شود، تهران نیز تنگۀ هرمز را که یک مسیر عمدۀ انتقال نفت در منطقه میباشد، مسدود خواهد کرد.

در پی خروج ایالات متحده از توافق هسته ای ایران با قدرت های جهان، اولین بخش تعزیرات اقتصادی واشنگتن بر تهران، دیروز از سر گرفته شد.

مقامات در واشنگتن میگویند، تلاش دارند که بر کشورهای دیگر فشار وارد کنند تا خرید نفت از ایران را توقف دهند.

جان بولتن، مشاور امنیت ملی قصرسفید، روز گذشته گفت که "ما با تمام کشورهای کار میکنیم تا واردات نفت را از ایران به صفر کاهش دهند".

به گفتۀ این مقام امریکایی"در این زمینه پیشرفت نیز صورت گرفته" و اضافه کرده که "این تعزیرات زننده بوده و گزند آن ادامه خواهد داشت و عواقب منفی چشمگیر اقتصادی را برای ایران به بار خواهد آورد."

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، گفته است هر کسیکه با ایران تعامل اقتصادی داشته باشد، با ایالات متحده تعامل اقتصادی داشته نمتواند. اما حکومت چین با دفاع از ایران گفته است که روابط تجارتی با آنکشور ادامه خواهد داشت.

وزارت خارجۀ چین با نشر یک اعلامیه گفته است که: "چین همواره در برابر تعزیرات و قضاوت یکجانبه مخالفت کرده است. همکاری تجارتی چین با ایران باز، شفاف، منطقی، مناسب و قانونی بوده و از هیچ فیصله نامۀ شورای امنیت ملل متحد تخطی نمیکند."

در کنار چین، حکومت ترکیه نیز گفته است که باوجود تعزیرات ایالات متحده، انقره به خرید گاز طبیعی از تهران ادامه میدهد.

از جانب هم، حیدر العبادی، صدراعظم عراق، و متحد منطقوی ایران، از سرگیری تعزیرات ایالات متحده علیۀ ایران را یک اشتباۀ ستراتیژیک خوانده، اما گفته است که عراق مطابق این تعزیرات عمل خواهد کرد.

ایالات متحده میگوید که یکی از اهدف عمدۀ دیگر این تعزیرات اینست تا ایران بد رفتاری های خود را در منطقه تغییر دهد و آنکشور برای مذاکره در مورد یک توافق هسته ای بهتر از توافق ٢٠١٥، حاضر شود.

متحدین اروپایی ایران در تضاد با این نظر بوده و همواره از توافقنامۀ موجود دفاع میکنند.

هیکو ماس، وزیرخارجۀ آلمان، امروز هشدار داد که این تعزیرات سبب بی نظمی خواهد شد و اضافه کرد که: "هنوز هم بر این باوریم که دست کشیدن از توافق هسته ای با ایران یک اشتباه است."

حکومت آلمان همچنان هشدار داده که منزوی ساختن ایران میتواند زمنیه را برای رشد افراطگرایی مساعد و منطقه را بیشتر از پیش بی ثبات سازد.

باوجود حمایت سیاسی اروپا از ایران، تعداد زیادی از شرکت های آن قاره به مانند 'دایملر' که یکی از شرکت های موترسازی آلمان است، بدلیل هراس از تحریمات واشنگتن، در حال ترک ایران استند.

سفیر ایالات متحده در آلمان از اقدم این شرکت آلمانی استقبال کرده و گفته است که باهم یکجا در برابر فعالیت های بد ایران ایستادگی خواهند کرد.

جواد ظریف: امریکا در پلانش مؤفق نخواهد شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:09 0:00

XS
SM
MD
LG