لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ از روابط کومی و مولر نگران است


رئیس جمهور ترمپ پیشنهاد کرده که رابرت مولر باید در یک موقع از سمت ریاست تحقیقات در مورد مداخلۀ احتمالی روسیه در انتخابات امریکا، کناره گیری کند
رئیس جمهور ترمپ پیشنهاد کرده که رابرت مولر باید در یک موقع از سمت ریاست تحقیقات در مورد مداخلۀ احتمالی روسیه در انتخابات امریکا، کناره گیری کند

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، در تازه ترین اظهارات اش مبنی بر تحقیقات در مورد ارتباط احتمالی روسیه با کمپاین انتخاباتی او در جریان مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۶، به این دلیل نگران است که رئیس این تحقیقات، دوست جیمز کومی، رئیس برکنار شدۀ رئیس پیشین FBI یا ادارۀ تحقیقات فدرال ایالات متحده، می باشد.

رئیس جمهور ترمپ در مصاحبۀ با تلویزیون فاکس نیوز گفت که چنین دوستی میان رابرت مولر، رئیس فعلی تحقیقات در مورد مداخلۀ احتمالی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶، با آقای کومی، رئیس برکنار شدۀ ادارۀ تحقیقات فدرال امریکا، "بسیار بسیار درد سر ساز" است.

رئیس جمهور ایالات متحده همچنین پیشنهاد کرده است که آقای مولر در یک موقع باید از این موقف کناری گیری کند.

رئیس جمهور ترمپ حدود یک ماه قبل آقای کومی را از سمت ریاست FBI در زمانی برکنار کرد که وی راس تحقیقات در مورد نقش احتمالی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ امریکا قرار داشت. این اقدام موجب انتقاد های شدید شماری از اعضای حزب دموکرات و جمهوری خواه شد.

شماری از اعضای حزب دموکرات گفتند که آقای ترمپ با این اقدام، روند تحقیقات را متاثر کرده است. آقای کومی در جریان جلسۀ استماعیه کانگرس ایالات متحده نیزبر آن اشاره کرد.

اظهارات آقای ترمپ با تلویزیون فاکس نیوز در حالی بیان شده است که قصر سفید در نظر دارد تا نشست های خبری که از سوی قصر سفید برگزار می گردد، به هفتۀ یکبار محدود گردد و خبرنگاران سوالات شان را از قبل به صورت تحریری به قصرسفید تحویل دهند.

در حال حاضر، آقای مولر همراه با چندین کمیتۀ کانگرس ایالات متحده، مداخلۀ احتمالی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ایالات متحده را تحقیق می کند.

آقای ترمپ از ماه ها به این سو تحقیق در مورد مداخلۀ احتمالی روسیه را رد کرده و آنرا اقدام بر ضد شخص خود دانسته است. رئیس جمهور ترمپ گفته است که دموکرات ها با طرح این موضوع تلاش می کنند تا شکست هیلری کلنتن، رقیب اصلی انتخاباتی اش را، به گونۀ توجیه کنند.

پس از برکناری آقای کومی، تقاضا ها برای انتخاب یک فرد مستقل برای ادامه تحقیقات مطرح شد و در نهایت وزارت عدلیه ایالات متحده، آقای مولر را که از حمایت دموکرات ها و جمهوری خواهان بر خوردار است، به ریاست این تحقیقات برگزید.

انتقاد آقای ترمپ از رابطه دوستی مولر با آقای کومی در حالی صورت می گیرد که روز جمعه، واشنگتن پست گزارش جدیدی از نقش ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را، در انتخابات ۲۰۱۶ منتشر کرد.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، در ماه آگست ۲۰۱۶ یعنی سه ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا، باراک اوباما که در آن زمان رئیس جمهور ایالات متحده بود، يك گزارش محرمانه از CIA دريافت كرد و در اين گزارش آمده بود که آقای پوتين برای شكست و يا حد اقل صدمه زدن به نامزد دموكرات ها دستور مستقيم صادر كرده است.

خبرنگار واشنگتن پست به تلویزیون CNN گفتهاست که ادارۀاوباما در آن زمان فقط به روسیه هشدار داده بود که چنین کاری نکند. به عقیده قصر سفید، هرگونه اقدام علنی در آن زمان می تواسنت موجب بدتر شدن وضعیت انتخابات و تاثیر مستقیم بر آن شود.

XS
SM
MD
LG