لینک های دسترسی

Breaking News

ساندی تلگراف: 'امرالله صالح گفت نباید به طالبان اعتماد کرد'


ساندی تلگراف: 'امرالله صالح گفت نباید به طالبان اعتماد کرد'
ساندی تلگراف: 'امرالله صالح گفت نباید به طالبان اعتماد کرد'

روزنامه سندی تلگراف مشعر است، دیدگاه آقای صالح در حال حاضر برای غربی ها چندان خوشایند نیست زیرا آنان تلاش دارند تا از راه مذاکره و مصالحه بحران افغانستان را حل و فصل نمایند. آقای صالح در زمان کارش یکی از افراد قابل اعتماد غربی ها مخصوصاً در ادارات CIA و MI6 بود.

نویسندۀ روزنامه سندی تلگراف می گوید امرالله صالح مجبور شد با متحد خود حنیف اتمر که وزیر داخله بود بنا بر اختلاف نظر با کرزی استعفا دهد.

حال وی تلاش دارد تا یک ائتلاف بزرگ را تشکیل دهد تا علیه تلاش های غربی ها برای مفاهمه با طالبان مقابله نمایند.

امر الله صالح در ارتباط به شورای عالی صلح میگوید این شورا حربۀ دست آقای کرزی م یباشد و کرزی از مردم افغانستان در این مذاکرات نمایندگی ننموده و مکانیزمی که وی در این راستا ایجاد نموده است در تاریکی عمل میکند.

وی اضافه می کند که این معاملات سری، افغانستان را به یک جنگ داخلی سوق خواهد داد.

روزنامه سندی تلگراف مشعر است، آقای صالح معتقد است علاقمندی مذاکرات با طالبان از جانب غربی ها، شاید برای خروج هر چه زودتر عساکر آنان از افغانستان باشد.

وی نگران است که مبادا در این عجله، آنان افغانستان را به طالبان بفروشند.

آقای صالح همچنان به روزنامۀ تیلگراف گفته است که این موضوع وحشت برگشت جنگ های داخلی مانند دهه ۱۹۹۰ را افزایش داده است و قرار بعضی گزارش ها گروه های در شمال افغانستان در حال مسلح شدن می باشند.

روزنامه سندی تلگراف مشعر است صالح و گروه ایتلافی وی آماده بدترین وضعیت ممکنه هستند. یعنی اگر کرزی با طالبان به توافق رسد که چند ولایت جنوبی را در اختیار کامل طالبان مسلح قرار دهد در آن صورت صالح و متحدین وی قیام خواهند نمود. زیرا به گفته آقای صالح این به مفهوم پراکنده شدن اختیارات حکومت و ظهور یک کشور جدید خواهد بود و هیچ تضمینی وجود ندارد که طالبان پیشروی نکنند.

روزنامه سندی تلگراف میگوید منتقدین آقای صالح میگویند وی در حالی بعد از استعفای خود از حکومت کرزی انتقاد میکند که خود سالها با آن کار نموده بود، آنان همچنان میگویند که ایتلاف وی نسبت به دیگر گروه های متحد در عرصه سیاسی افغانستان ضعیف می باشد.

روزنامه می نویسد ولی امرالله صالح می گوید درست است که گروه وی برتری ندارد زیرا وقتی وی برای جلب و جذب مردم و ایراد سخنرانی به ساحات مختلف می رود، از والی، و ولسوال گرفته تا قاچاق چیان و طالبان با وی مخالف میباشند. وی میگوید که به پول نقد هم دسترسی ندارد و زمینه برای رقابت سیاسی سالم تقریباً هیچ مهیا نمی باشد.

XS
SM
MD
LG