لینک های دسترسی

Breaking News

پیگرد بدرفتاری نظامیان آسترالیایی؛ کابل خواهان ایجاد کمیتۀ مشترک شد


در ادامۀ تحقیقات در مورد بدرفتاری نظامیان آسترالیایی با غیرنظامیان افغان، وزارت خارجۀ افغانستان خواستار کمیتۀ مشترک از جانب مقامات افغان و آسترالیایی شده است.

وزارت خارجۀ افغانستان گفته است که ماریس پین، وزیر خارجۀ آسترالیا با همتای افغانش در مورد روند صلح، پیگیری تحقیقات بدرفتاری نیروهای آسترالیایی با غیرنظامیان و زندانیان افغان تیلفونی صحبت کرده اند.

این وزارت روز پنجشنبه ۱۰ دسمبر (۲۰ قوس) با نشر اعلامیه‌ای به نقل از خانم پین نگاشته است که آسترالیا موضوع بدرفتاری با غیرنظامیان و زندانیان را جدی گرفته است و آن را مستقلانه و همه‌جانبه تحقیق می‌کند.

محمد حنیف اتمر، وزیر خارجۀ افغانستان از همتای آسترالیایی‌اش خواسته است که برای رسید‌گی بهتر یک گروه کاری مشترک ایجاد شود.

وزیر خارجۀ آسترالیا گفته است که در مورد این پیشنهاد به سفیر آن کشور در کابل هدایت می‌دهد و همچنان افغانستان را از جریان تحقیقات و عملی‌شدن سفارشات بازرس ویژهٔ آسترالیا در زمینۀ اتهامات بدرفتاری نظامیان آسترالیایی آگاه می‌سازد.

این در حالی است که به گفتۀ آقای اتمر، شماری از خانواده‌های متضرر خواسته اند که زمینۀ اقامۀ دعوا در مراجع قضایی آسترالیا برای شان فراهم شود.

گزارش تحقیقی وزارت دفاع آسترالیا که چهار سال روی آن کار شده و در اواخر ماه نومبر نشر شد، حاکی از آن است که نیروهای خاص آسترالیایی در هنگام اجرای ماموریت نظامی در افغانستان ۳۹ اسیر زندانی و غیرنظامی افغان را کشته اند.

انگس جان کمبل، لوی درستیز قوای مسلح آسترالیا هنگام نشر این گزارش گفت که ۱۹ منسوب برحال و پیشین نظامی آن کشور به خاطر این کشتارها که در ۲۳ رویداد جداگانه بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ به وقوع پیوسته است، با پیگرد احتمالی عدلی و قضایی مواجه اند.

از سویی هم برخی رسانه‌های آسترالیایی گزارش داده اند که ده منسوب قوای خاص آن کشور از خدمت عسکری اخراج شده اند. بر اساس این گزارش همۀ آنان شاهد یا همدست رویدادهای کشتار غیرنظامیان افغان بوده و شامل ۱۹ نفری نیستند که با احتمال پیگرد عدلی و قضایی روبرو اند.

XS
SM
MD
LG