لینک های دسترسی

Breaking News

تصمیم بایدن در مورد دارایی‌های افغانستان؛ مردم تظاهرات کردند و طالبان هشدار دادند


صد‌ها تن از باشندگان ولایت‌های کابل، ننگرهار و میدان وردک در اعتراض به تصمیم اخیر جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده برای تقسیم دارایی‌های راکد‌شدهٔ افغانستان، دست به تظاهرات زدند و گروه طالبان هشدار دادند که این تصمیم بازنگری و دارایی‌های افغانستان بدون قید و شرط آزاد شود.

معترضان در شهر کابل روز سه‌شنبه ۱۵ فبروری (۲۶ دلو) ضمن سردادن شعارهای "جو بایدن دشمنی با ملت افغانستان را بس کن" و "۱۱ سپتمبر هیچ ربطی به ملت افغانستان ندارد" گفته اند که امریکا نباید از پول این کشور به بستگان قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر غرامت بپردازد.

بر اساس فرمان اجرايی رییس جمهور بایدن ۳.۵ میلیارد دالر دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی افغانستان در ایالات متحده به اعضای خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر اختصاص داده خواهد شد.

معترضان همچنین گفته اند که ایالات متحدۀ امریکا و متحدانش باید غرامت "قتل هزاران افغان و تخریب افغانستان" را در جنگ ۲۰ سال گذشته بپردازند. به گفتۀ این معترضان پول‌های منجمد شدۀ افغانستان از مردم این کشور است و آقای بایدن باید این فرمانش را لغو کند.

فرمان اجرایی رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا واکنش‌های را در افغانستان و بیرون از این کشور به دنبال داشته و این دومین تظاهرات در شهر کابل است که در روزهای اخیر راه‌اندازی می‌شود.

خبرگزاری دولتی باختر گزارش داده است که شماری از باشندگان ننگرهار و میدان وردک در مرکز این ولایت‌ها نیز دست به اعتراض زده و خواستار رهایی پول‌های منجمد شدۀ افغانستان اند. آنان گفته اند که نباید بخشی از این پول به خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر داده شود.

دو روز پیش نیز، شماری از باشندگان کابل در اعتراض به تصمیم اخیر رییس جمهور بایدن دست به راهپیماهی زده و گفتند تا زمانیکه آقای بایدن این فرمانش را لغو نکند، آنان به تظاهرات خود در کابل و دیگر ولایات ادامه خواهند داد.

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده حدود ۱۰ میلیارد دالر دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را که قسمت زیاد آن در بانک ذخایر فدرال ایالت نیویارک ایالات متحده بود، منجمد کرده و دور از دسترس طالبان قرار داد.

واکنش طالبان

طالبان پس از چهار روز به این تصمیم رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در مورد مصادرۀ بخشی از دارایی‌های افغانستان واکنش نشان داده و آن را "تحریک‌کننده" خوانده اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با نشر اعلامیه‌ای هشدار داده است که باید ایالات متحده امریکا از این تصمیم‌اش منصرف شود و نیز دارایی افغانستان را بدون قید و شرط آزاد کند.

در اعلامیه آمده است: "اگر امریکا از موقف خود منصرف نشود و به کارهای تحریک‌کننده هنوز دوام بدهد، امارت اسلامی هم ناگزیر می‌شود بر پالیسی خود در مورد آن کشور بازنگری نماید."

این در حالی است که پیش از این حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته بود که دارایی‌های منجمد شدۀ افغانستان، از حکومت سرپرست این کشور نه، بلکه مربوط به مردم افغانستان است.

آقای کرزی افزود که از این پول نباید به قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر داده شود. او تاکید کرد که جو بایدن، رییس جمهور امریکا باید در تصمیم خود تجدید نظر کرده و تمامی پول‌های راکد شدۀ این کشور را به مردم افغانستان برگرداند.

پیش از آن، دیدبان حقوق بشر به تصمیم تازۀ جو بایدن، رییس جمهور امریکا نیز دربارۀ "اختصاص ۳.۵ میلیارد دالر پول افغانستان به بستگان قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر" انتقاد کرده و گفته بود که آقای بایدن به دنبال تصرف دارایی‌های این کشور است.

XS
SM
MD
LG