لینک های دسترسی

Breaking News

فشار برای کنار گیری رئیس جمهور زمبابوی


فشارهای سیاسی بر رابرت موگابی، رئیس جمهور زیمبابوی، مبنی بر کناره گیری اش از قدرت تشدید یافته است.

رابرت موگابی که از چهار روز به این سو تحت نظارت اردوی زیمبابوی قرار دارد، پیشنهاد استعفا و انتقال قدرت به یک حکومت انتقالی را رد کرده است. اما احزاب سیاسی زیمبابوی و تعداد از کشورهای جهان به شمول ایالات متحده، خواستار حکومت جدید در آن کشور میباشند.

پس از آنکه آقای موگابی تحت حبس خانگی قرار گرفت، جاده های شهر هراری، پایتخت زیمبابوی و سایر شهرهای این کشور روز شنبه شاهد اعتراضات گسترده علیۀ رابرت موگابی، رئیس جمهور زیمبابوی بود.

اعتراض کنندگان خواستار استعفای رئیس جمهور مورگابی میباشند.

انوسنت، باشندۀ حراری، در مورد می گوید که "همه در اینجا بسیار خوشحال اند. موگابی فردا نه بلکه امروز باید استعفا دهد."

لیسا، باشندۀ هراری، نیز خواست مشابه دارد "همه خرسند اند، بالاخره به ما اجازه داده شد تا خوشحالی کنیم. این روز آزادی ماست."

رابرت موگابی، بعد از آنکه توسط نظامیان زیمبابوی چهارشنبه گذشته تحت نظارت قرار گرفت، برای اولین بار روز جمعه در ملای عام ظاهر شد و در محفل فراغت محصلین در هراری حضور یافت و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

رابرت موگابی در سال ١٩٨٠ به قدرت رسید. بر اساس گزارش ها، رئیس جمهور سالخوردۀ زیمبابوی پیشنهاد استعفا و انتقال قدرت به حکومت انتقالی را رد کرده است. اما فشارها از جانب احزاب سیاسی به شمول اعضای حزب برسراقتدار مبنی بر کنار رفتن موگابی از قدرت تشدید یافته است.

در عین حال، ریکس تیلرسن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، نیز روز گذشته از مقامات زمبابوی خواست تا مطابق به قانون اساسی آن کشور، به زود ترین فرصت حکومت غیر نظامی در زیمبابوی اعاده شود.

رکس تیلرسن وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت "ما باید همه بخاطر اعادۀ هرچه زودتر حکومت ملکی در زیمبابوی کار کنیم. زیمبابوی این فرصت را دارد تا یک مسیر تازۀ را که در برگیرندۀ انتخابات دموکراتیک و احترام به حقوق بشر باشد، برای خود انتخاب کند."

قبل از این بوریس جانسن، وزیر خارجۀ بریتانیا، نیز خواستار انتخابات آزاد در زیمبابوی شده و گفته بود که "هیچ کس خواستار انتقال قدرت از یک مستبد غیر انتخابی به مستبد غیرانتخابی دیگر نمی باشد."

XS
SM
MD
LG