لینک های دسترسی

Breaking News

ادامه تحریم‌ها علیه قطر


وزرای خارجه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین
وزرای خارجه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین

وزرای خارجه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر به تعقیب ختم مهلتی که برای قبولی شرایط شان به قطر داده بودند، در قاهره با هم ملاقات کردند.

در این نشست باوجود تاکید روی ادامه تحریم ها، از وضع تعزیرات بیشتر علیه این کشور خلیج، خوداری شد.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی در یک کنفرانس خبری در قاهره گفت که تحریم های اقتصادی و سیاسی علیه قطر تا زمانی که آن کشور مشی خود را تغییر ندهد، ادامه خواهد داشت.

یک روز قبل از نشست قاهره، قطر این چهار کشور عربی را متهم به "خصومت آشکار" کرده گفت که اتهاماتی که یک ماه قبل هنگام قطع روابط، بر قطر وارد شده است "به وضوح برای ایجاد احساسات ضد قطر در غرب طراحی شده بود."

انور گرگش، وزیر خارجه امارات متحده عربی در حساب تویتر خود نوشت که اگر قطر خواسته های کشور های عربی را نادیده گیرد، با "انزوای بیشتر، اقدامات اضافی و صدمه به اعتبار" مواجه خواهد شد.

وزیر خارجه امارات متحده عربی گفت که نشست قاهره پیامی قوی را به جامعه جهانی میفرستد و آن اینکه کشور های عربی تحمل دهشت افگنی را ندارند. دوحه باید مسئولیت اقدامات گذشته خود را پذیرفته و مسیر خود را تغییر دهد.

وزرای خارجه کشور های که بر قطر تعزیرات وارد کرده اند گفتند که دیدار بعدی شان در پایتخت بحرین خواهد بود، اما تاریخی را برای این دیدار تعیین نکردند.

نگرانی غربی ها

در حالیکه پاسخ قطر در برابر خواسته های کشور های عربی علنی نشده است، انقسام بین کشور های عربی، نگرانی شدیدی را در میان متحدان غربی این کشور ها که به عنوان شرکای مهم در بخش انرژی و دفاعی شمرده میشوند، برانگیخته است.

این چهار کشور عربی از قطر میخواهند که حمایت از اخوان المسلمین را متوقف کرده، شبکه تلویزیونی الجزیره را مسدود کند، پایگاه نظامی ترکیه را در آن کشور ببندد و روابط دیپلوماتیک خود با ایران را کاهش دهد.

اما ترکیه به عنوان یکی از قدرت ها منطقه در حمایت از قطر، در کنار آن کشور قرار گرفته می گوید که تنها در صورت تقاضای دوحه، پایگاه نظامی خود را در قطر مسدود خواهد کرد.

سربازان ترکی در قطر
سربازان ترکی در قطر

ویسی کاینک، معاون صدراعظم ترکیه به اسوشیتدپرس گفت که اعمال فشار کشور های عربی بر قطر برای مسدود ساختن پایگاه نظامی ترکیه در آن کشور، تخطی از حاکمیت ارضی قطر پنداشته میشود. کاینک از کشور های عربی خواست تا با اخوت، اختلافات خود را رفع کنند.

بعد از قطع ارتباطات هوایی و بحری کشور های عربی با قطر، ترکیه تا حال صد طیاره مملو از مواد غذایی و دیگر نیازمندی های مردم را به دوحه فرستاده و از پارلمان کشور خواسته است تا اجازه ارسال سربازان بیشتر را به قطر تائید کند.

ایالات متحده که یکی از بزرگترین پایگاه های نظامی در منطقه را در قطر دارد از بحران موجوده در منطقه ابراز نگرانی کرده است.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده در تماس تلیفونی که روز چارشنبه با عبدال فتاح السیسی همتای مصری خود داشت از جوانب درگیر تقاضا کرد که از طریق مذاکرات سازنده، اختلافات را رفع کرده، تامین مالی دهشت افگنان را متوقف ساخته و مفکوره های افراطی را بی اعتبار سازند.

XS
SM
MD
LG