لینک های دسترسی

Breaking News

سه روز عزای ملی در افغانستان به خاطر کشته شدن برهان الدین ربانی


سه روز عزای ملی در افغانستان به خاطر کشته شدن برهان الدین ربانی
سه روز عزای ملی در افغانستان به خاطر کشته شدن برهان الدین ربانی

اجلاس فوق العاده کابینه امروز به هدف چگونگی آمادگی ها بخاطر دفن و مراسم فاتحه خوانی پروفیسور برهان الدین ربانی برگزار شد.

دراین اجلاس همچنان فیصله شده است که سه روز به خاطر مرگ پروفیسور برهان الدین ربانی رئیس شورای عالی صلح و رئیس جمهور اسبق افغانستن ماتم ملی اعلام گردد.

به اساس فیصله اجلاس روز سه شنبه کابینه که به چگونگی مرگ برهان الدین ربانی رئیس شورای عالی صلح اختصاص داشت روزهای پنج شنبه، جمعه و شنبه به عنوان روز های عزاداری تعیین است.

داکتر سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان در این مورد میگوید "در عین حال چند موضوع مربوط به دفن، جنازه و فاتحه خوانی استاد شهید مطرح شد، روزهای پنج شنبه، جمعه و شنبه عزاداری است، جنازه به روز جمعه قبل از ظهر دفن میشود، محل دفن تپه وزیر اکبر خان است ، نماز جنازه غیابی در ولایات نیز میتواند گرفته شود و همچنان فاتحه عمومی در ولایات گرفته میشود."

وزیر اطلاعات و فرهنگ همچنان گفت کمیسیون های جهت گرفتن تدابیر ویژه بخاطر برگزاری مراسم جنازه و فاتحه استاد ربانی تشکیل شده است.

پارلمان افغانستان، ولسی جرگه و مشرانو جرگه نیز با برگزاری نشست های جداگانه در رابطه به چگونگی مرگ استاد ربانی در رابطه به کشتار رجال بلند رتبه دولت و همچنان شخصیت های برجسته این کشور ابراز نگرانی کرده است.

شماری از اعضای ولسی جرگه نیز در نشستی به همین مناسبت از حکومت خواسته اند تا سه روز را ماتم ملی اعلام کند.

اعضای ولسی جرگه همچنان خواستار این هستند که به برهان الدین ربانی رئیس جمهور اسبق افغانستان و رئیس شورای عالی صلح لقب قرمان صلح داده شود.

نور اکبری یک عضو ولسی جرگه در این مورد گفت "ولسی جرگه افغانستان پیشنهاد میکند تا به پاس خدمات ایثارگرانه استاد شهید در راه تامین صلح، لقب قهرمان صلح افغانستان به وی اهدا گردد."

اعضای پارلمان افغانستان همچنان میگوید باید مقامات امنیتی افغانستان این را واضیح بسازند که چی کسانی و کدام گروه ها کشتار مقامات بلند رتبه و چهره های برجسته افغانستان را سازمان دهی میکنند.

قتل برهان الدین ربانی که عصر روز دوشنبه در اثر یک حمله تروریستی در منزل اش صورت گرفت، عکس العمل های مختلف ملی و بین المللی را نیز در پی داشت.

شورای علمای افغانستان با انشار اعلامیه مرگ وی را یک عمل وحشیانه خوانده و گفته است که پیروان استاد ربانی راه او را تعقیب خواهند کرد.

در اعلامیه شورای علمای افغانستان همچنان گفته شده است که دشمننان افغانستان فکر کرده اند که با از بین بردن ربانی تلاش های صلح در افغانستان متوقف خواهد شد.

نمایندگی ارشد ملکی ناتو در افغانستان نیز کشته شدن برهان الدین ربانی را محکوم کرده و گفته است، ربانی یک شخص پرتلاش بود که برای آینده بهتر برای مردم این کشور تلاش میکرد.

در این این حال شورای عالی صلح افغانستان نیز با انتشار اعلامیهء مرگ استاد ربانی را یک ضایعه بزرگ خوانده و گفته است که با مرگ وی تلاش های صلح در این کشور متوقف نخواهد شد.

رهبران جهادی، مقامات محلی ولایات مختلف ، رهبران گروه ها و احزاب نیز با نشر اعلامیه ها و یا از طریق رسانه ها مرگ رئیس شورای عالی صلح را ضایعه خوانده و گفته اند ربانی در زمان حیاتش تلاش های زیادی برای تامین صلح و ثبات در افغانستان انجام داده است.

کشورهای مختلف منطقه و جهان بشمول ایالات متحده امریکا با فرستادن پیام ها، مرگ برهاندین ربانی را تقبیح کرده و آن را ضایعه بزرگ برای افغانستان خوانده اند.

مرگ برهاندین ربانی رئیس شورای عالی صلح برابر با 21 ماه سیپتامبر روز جهانی صلح اتفاق افتاده است.

XS
SM
MD
LG